Mens danske havne står i kø for at lokke flere krydstogtskibe til – også selvom de forurener mere end en hærskare diesel lastvogne – trækker udenlandske havne i land i stigende grad.
Efter bl.a. Venedig, Malta, Dubrovnik i Kroatien, Barcelona i Spanien, Havanna på Cuba og Santorini i Grækenland melder norske Bergen sig nu også blandt de havne, der vil begrænse antallet af krydstogtskibe.
Problemet er størst i relativt små havnebyer, der slet ikke har infrastruktur til at håndtere, når tusinder af turister kommer myldrende ind fra hvert krydstogtskib, der ankrer op.
Turisterne forstopper i nogle timer havnebyernes gamle bydele og forsvinder så igen uden at have lagt penge til hotel overnatninger eller større måltider. Dem indtager de på skibene.
Til gengæld har de store krydstogtskibe efterladt et ofte dårligt ry. De forurener, fordi deres motorer også kører, mens de ligger i havn. Samtidig bliver de beskyldt for lave lønninger og dårlige arbejdsforhold til deres ansatte fra Fjernøsten.
Disse ting ser dog ikke ud til at genere turisterne. Krydstogt branchen boomer, fordi det er blevet billigere end nogensinde før at holde sin ferie til søs.
Bergens nye skepsis over for krydstogt turismen har nok mest karakter af symbolik og et politisk signal i et land, der gerne vil fremstå som et af verdens grønneste.
Bergen modtager nemlig højst fire krydstogtskibe om dagen med i alt 9.000 passagerer ombord. Det er f.eks. langt færre end på travle dage i København,
Fremover skal antallet begrænses til tre daglige skibe med højst 8.000 gæster i den norske havneby.
Ifølge turist organisationen Visit Norway har Bergens byråd besluttet begrænsningerne. De vil blive indført fra sommer sæsonen 2019….
Skriv et svar