Det må være super-ærgerlig at sidde med en ny lufthavn, der er ni år forsinket – og når den omsider åbner, er der slet ikke nok passagerer til at fylde den.
Det er præcist, hvad ledelsen og tusinder af medarbejdere i Tysklands nye hovedstads-lufthavn Berlin-Brandenburg (BER) må føle det lige nu.
Lufthavnen blev åbnet den 8. oktober og må allerede nu begynde at krybe i bakgear. Både i år og ikke mindst til næste år.
I forbindelse med åbningen håbede BER at nå ti millioner passagerer i resten af 2020. Det tal er nu justeret ned til ni.
Til næste år regner lufthavnen med at kunne nå måske 30 procent af de budgetterede passagertal. Det vil i givet fald være en pæn fremgang i forhold til situationen i dag, hvor tallet er helt nede på 10 procent af det normale.
Konsekvensen bliver derfor, at BER lukker sin sydlige start- og landings-bane for et stykke tid. Banen har ellers kun været i brug siden begyndelsen af november.
BER vil også lukke sin Terminal 5 i et helt år. Denne terminal ligger rent fysisk i den gamle Schönefeld lufthavn.
Derudover opgav BER allerede i oktober at åbne sin Terminal 2. Den bygges så først helt færdig til foråret 2021.
Berlin er bestemt ikke den eneste lufthavn i verden eller Europa, der er nødt til at skære ned på grund af Corona krisen. De rekord-agtigt lave passagertal er et almindeligt syn overalt. Bortset fra Kina, hvor indenrigs-trafikken ser ud til at være vendt tilbage til normalt niveau.
Lufthavnene i København og Oslo har f.eks. lukket store dele af deres arealer fra. Her i weekenden kom det også frem, at den Tysklands næststørste lufthavn i München slukker den ene af sine store terminaler….
(Indledningsfoto til artiklen: Anikka Bauer / Berlin-Brandenburg Airport)
Skriv et svar