Længere flyrejser og tættere afgange er med til at øge den mængde kosmisk stråling, som piloter og kabine-personale udsættes for, når de er på arbejde.
I 10 kilometers højde er strålingen 150 gange stærkere end nede på jorden. Krafrtige doser af strålingen mistænkes for at give kræft, og kun ansatte i atom-industrien udsættes for større strålebelastning end det flyvende personale.
Det viser en ny analyse fra det franske institut for strålebeskyttelse IRSN. Den fortæller, at den dosis af kosmiske stråler, som rammer piloter, stewardesser og stewarder er steget konstant fra 2015 til 2019. Kun i Corona-året 2020, hvor næsten ingen passagerfly var på himlen, faldt stråle-belastningen.
Årlige stråle-doser på en millisievert i tillæg til den naturlige ion-omgivelses-stråling betragtes som ufarlige. Folk, som regelmæssigt bevæger sig længe i de højere luftlag, overskrider denne værdi med adskillige længder. Det gælder i princippet også passagerer, der betragtes som ”frequent travellers.”
I 2019 har IRNS konstateret en årlig stråle-belastning på mellem én og fem millisievert (mSv) hos 19.504 personer fra flyselskaber, som er blevet testet. 96 fik sågar konstateret værdier på mellem fem og ti millisievert. Langt de fleste af dem var piloter og kabine-personale på de lange interkontinentale ruter.
De franske forskere opfordrer derfor flyselskaberne om at give deres ansatte i luften mere sikre arbejdsbetingelser.
”Flyvningernes art og rotationen af der flyvende ansatte mellem korte, mellemlange og lange ruter er det afgørende punkt. Hvis man skifter oftere mellem korte og lange ture, kan strålebelastningen nedsættes effektivt,” skriver IRSN i sin rapport….
(Indledningsfoto til artiklen: Rafael Cosquiere / Pexels)
Skriv et svar