For 14 dage siden varslede Danmarks næststørste lufthavn, at den skulle spare 120 millioner kroner på personale-kontoen. Det ville gå ud over 270 årsværk, hed det sig dengang.
Siden har Billund Lufthavn forhandlet med tillids-repræsentanter og fagforeninger, så antallet af årsværk, der skulle afskediges, blev reduceret til 210.
Da mange ansatte arbejder på deltid, svarer det til, at 309 medarbejdere må holde op. De mange fyringer er nu gennemført, og alle berørte medarbejdere har fået overbragt den triste besked i denne uge.
Forklaringen på masse-fyringerne er den samme som i alle andre lufthavne. Som følge af Corona krisen har næsten al lufttrafik stået stille siden begyndelsen af marts. Uden fly og passagerer er der ingen indtjening for en lufthavn som Billunds, mens omkostningerne fortsætter med at trække i pengekassen.
Billund Lufthavn frygter, at antallet af passagerer vil falde med over to millioner i år. Også selvom Danmarks grænser skulle blive åbnet igen i dag, og flyselskaberne så småt går på vingerne i de næste par uger.
Billund (BLL) havde 3,7 millioner passagerer i 2019. I år bliver det måske 1,5. Og hvad værre er – lufthavnens ledelse er bange for, at der vil gå op til fem år, før passagertallet vil være på niveau med før COVID-19.
To dage før Corona krisen lukkede Danmark ned, nåede den store sydjyske lufthavn at præsentere en ambitiøs strategi for fremtiden. Den bød bl.a. på en forventning om syv millioner passagerer i år 2040.
Den vækst-strategi fastholder Billund Lufthavn, selvom de første skridt bliver forsinket af virus-perioden:
”Billund Lufthavn er en internationale gateway for Danmark. Det er vi også, når Corona virusset er bag os. Selvom det kan virke hårdt at snakke om vækst i en krisetid, skylder vi alle medarbejderne i Billund Lufthavn – både de afskedigede og dem, der er tilbage – at se fremad og fortsætte det hårde arbejde, så trafikken hurtigt vender tilbage,” siger lufthavnens adm. direktør Jan Hessellund….
(Indledningsfoto til artiklen: Billund Lufthavn)
Skriv et svar