Som alle andre lufthavne er Billund (BLL) også hårdt ramt af COVID-19 krisen. Det betyder nu, at Danmarks næststørste lufthavn varsler afskedigelser af 270 årsværk. Det svarer til ca. en tredjedel af Billunds ca. 800 medarbejdere.
Billund Lufthavn frygter at miste over to millioner passagerer i år. Det er over halvdelen af de 3,7 millioner, der rejste ind og ud af den sydjyske lufthavn i 2019.
Lige nu har Billund stort set ingen passager-trafik. Lufthavnen holder alligevel åbent af hensyn til fragtfly, og fordi lufthavnen er en vigtig del af Danmarks trafikale infrastruktur.
Situationen kan dog ikke fortsætte længere, og for første gang efter 10 års uafbrudt vækst må Billund derfor gribe til drastiske nedskæringer:
”Det er trist, og det gør ondt, når COVID-19 tvinger os til at sige farvel til så mange dygtige medarbejdere. Vi håber blot, at flere af dem vil søge tilbage, når udviklingen vender,” siger Jan Hessellund. Han er administrerende direktør for Billund Lufthavn.
”I øjeblikket oplever vi en uvirkelig situation. For to måneder siden præsenterede vi vores vækstplan frem mod 2040. Nu skal vi så handle rettidigt, så lufthavnen kommer bedst muligt igennem krisen og kan stå konkurrencestærkt på den anden side. Det kan vi desværre kun gøre ved at tilpasse antallet af medarbejdere,” fortsætter han.
Og hvad værre er: Prognoser fra luftfartsbranchen siger, at der potentielt kan gå op til fem år, før trafikken er tilbage på niveau med 2019.
Billund Lufthavn havde i 2019 godt 3,5 millioner passagerer og en omsætning på 878 millioner kroner. Inden fyringsrundne havde lufthavnen, hvad der svarer til 800 fuldtids-ansatte medarbejdere….
(Indledningsfoto til artiklen: Billund Lufthavn)
Skriv et svar