Biobrændstof alias SAF – Sustainable Aviation Fuel – er et af tidens store diskussions-emner i luftfarten.
Ikke mindst, efter at EU har strammet reglerne for, hvor mange procent SAF der skal blandes i flyenes tanke i de kommende år.
Nu afslører nye tal fra Københavns Lufthavn, at SAF virker. Fly med en stor andel af SAF i tanken udleder op til 30 procent færre små forurenings-partikler i luften.
København har en af de fire lufthavne, som er del af det EU-finansierede ALIGHT projekt. Det skal undersøge, om de teoretiske løfter fra SAF også holder i praksis.
I Københavns Lufthavn har forskere målt på et Airbus A320 fly fra SAS, der har fået 34 procent SAF blandet i sit fossile brændstof. Det er syv gange så meget, som EU kræver fra 2025.
Målingerne er foregået, mens flyet kører på jorden mellem landingsbane og gate i lufthavnen, oplyser Københavns Lufthavn.
”Det er virkelig gode nyheder. Det er en vigtig opdagelse, at SAF har stor betydning for luftkvaliteten,” konstaterer Christian Poulsen. Han er konstitueret adm. direktør i Danmarks største lufthavn.
”Vi vidste allerede, at SAF er med til at mindste flyenes CO₂ udledning. Vores nye forsøg viser, at SAF også er en stor gevinst, når man lægger driften bort fra fossile brændstoffer,” fortsætter han.
Det er forskere fra det tyske luft- og rumfartscenter DLR – Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – der står bag målingerne.
Under forsøget havde forskerne opstillet et mobilt laboratorie fyldt med avanceret måleudstyr ved en gate i Københavns Lufthavn.
Herfra blev der målt på luftkvaliteten, når et SAS-fly med 34 procent SAF blandet i brændstof-tanken ankom til København fra Stockholm tre-fire gange dagligt. Målingerne blev udført mens flyet var på jorden og kørte mellem landingsbanen og gaten.
”Det har været meget komplekst at udføre sådan et forsøg i en lufthavn i fuld drift sammenlignet med klassiske laboratorie-målinger. Vinden og de skiftende udendørs temperaturer kan nemlig have stor betydning,” forklarer Benedict Enderle. Han er senior forsker hos DLR.
”Derfor er det dobbelt dejligt, at de praktiske forsøg viser, at SAF har en positiv effekt på udledning af ultra-fine partikler fra jetmotorerne og dermed på luftkvaliteten i lufthavn og omkring-liggende områder,” tilføjer han.
Fra 2025 indfører EU et krav om, at der skal være mindst to procent SAF i alle fly, der letter fra en lufthavn i Europa EU. SAF-andelen vil derefter være støt stigende frem mod 2050, hvor målet er 70 procent….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar