Biometrisk adgangskontrol – som regel via digital ansigts-genkendelse – er ikke noget nyt i lufthavne. Teknologien har bl.a. været testet i Amsterdam og Helsinki, men altså kun prøvekørt.
Nu kunne det imidlertid se ud, som om den pasløse checkin og boarding-kort-frie adgang gennem gaten kommer som et fast tilbud – og tættere og tættere på Danmark.
Star Alliance har nemlig åbnet sin fjerde lufthavn med biometrisk adgangskontrol. Det er Hamborg, der følger i hælene på Frankfurt, München og Wien.
Det er dog kun passagerer hos Star Alliance flyselskaberne Lufthansa, Austrian og Swiss, som kan bruge ansigts-genkendelsen i Hamborg lufthavnens centrale sikkerheds-kontrol og ved gatene A17 og C16.
Da SAS også er medlem af Star Alliance, kunne København være den oplagt femte lufthavn at indføre biometrien i. Der går jo næsten en lige linie op igennem Tyskland af de lufthavne, som nu har den installeret.
I Hamborg og de tre andre lufthavne kan passagerer bruge ansigts-genkendelsen via digitale kameraer til check-in og paskontrol.
Senere udvides med bagage-aflevering, Security kontrol, adgang til lounges og boarding procedurer ude ved gatene.
Da teknologien blev præsenteret for flere år siden, var publikum ret skeptisk – for ikke at sige negativ.
I 2019 viste en rundspørge fra flyselskabernes organisation IATA, at kun 46 procent af passagererne var villige til at lade sig bedømme og servicere af en computer med skanner og ikke en flink og smilende medarbejder af kød og blod.
I efteråret 2021 havde stemningen vendt sig helt, og 73 procent ville gerne bruge biometrisk adgangskontrol.
Uden tvivl befordret af, at teknologien er berørings-fri, og man kommer ikke tæt på andre mennesker med risiko for at blive smittet med Corona.
Star Alliance anvender systemet ”NEC I:Delight” til ansigts-genkendelsen. Det skal være markedets mest præcise og naturligvis tage hensyn til alle regler om databeskyttelse og GDPR. Desuden fungerer kameraerne også med ansigter, der er delvist dækket af en Corona maske.
For at komme i betragtning til ansigts-genkendelsen skal en passager i første omgang lade sig registrere med sit fysiske pas hos Lufthansa-gruppens loyalitets-program ”Miles & More.”
Derefter er pas, boarding-pas eller smartphone ikke længere nødvendige at vise. Man skal bare vise sit øjen-parti for et digitalt kamera, man passerer forbi….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Skriv et svar