Der er lagt op til et mega-bryllup i England, hvis British Airways får lov til at købe sin ærkerival – lavpris-selskabet easyJet.
Ifølge den store engelske avis “The Times” skal overtagelses-planerne ligge tæt på, og mange briter tror på, at den bliver til noget. I løbet af i dag er kursen på easyJets aktier steget med 20 procent på baggrund af rygterne.
Rent konkret skal et opkøb foregå via IAG – International Airline Group – der er moderselskab for både British Airways, Iberia, Vueling og Aer Lingus.
easyJet er Englands største lavpris-selskab og i Europa kun overgået af irske Ryanair. En eventuel overtagelse fra IAG’s side vil derfor skabe en så stor spiller på det britiske marked, at EU’s konkurrence-vogtere nok får travlt.
Under Corona krisen i 2021 viste IAG også stor interesse for at købe easyJet. Det samme gjorde den ungarske Wizz Air, der er Europas tredje-største i lavpris. Dengang afviste easyJet frierierne.
Selvom British Airways har haft en svær sommer med mange aflysninger på grund af personale-mangel i lufthavne som Heathrow i London, går det forrygende for IAG som helhed.
Ifølge ”The Times” har IAG over 13 milliarder euro i sin krigskasse, som kan bruges på at købe andre flyselskaber. Den vigtigste kandidat er easyJet.
easyJet er kommet senere i gang efter Corona pandemien end ærkerivalen Ryanair, men efter de seneste analyser fra flyveleder-virksomheden Eurocontrol ligger easyJet i dag på en europæisk andenplads i antal befordrede passagerer. Kun overgået af Ryanair.
I sit seneste regnskabsår, der sluttede den 30. september, fløj 69,7 millioner mennesker med easyJet. Samtidig lykkedes det for selskabet med de karakteristiske orange og hvidt lakerede Airbusser at sælge 92 procent af alle sine sæder.
På grund af de mange forsinkelses-problemer i Europas lufthavne tidligere i år kunne easyJet dog ikke vise overskud i regnskabet. easyJets aktier på børsen i London faldt efterfølgende med 45 procent.
Denne udvikling har gjort easyJet til et godt tilbud, som ”The Times” udtrykker det. Tidligere i dag var selskabet således kun 3,1 milliarder euro værd.
Ligesom store tyske Lufthansa har IAG med British Airways i øjeblikket stor lyst til udvidelser:
Briterne holdt sig tilbage, da den italienske regering ville sælge sit nationale ITA flyselskab tidligere i år. Via easyJet kan IAG imidlertid få adgang til støvlelandet. easyJet er nemlig det største indenrigs-selskab i netop i Italien.
IAG skal efter sigende også være interesseret i at købe en andel af TAP Air Portugal, som regeringen i Lissabon for nylig.
Her kan IAG dog få problemer med EU’s monopol-myndigheder, fordi gruppen i forvejen omfatter de to største flyselskaber i nabolandet Spanien – nemlig Iberia og Vueling.
Tyske Lufthansa tabte kapløbet om ITA lige før målstregen, men skal nu være lun på at købe sig ind i TAP i stedet for….
(Indledningsfoto til artiklen: Alan Wilson / Wikimedia)
Skriv et svar