Engang imellem er det en fordel at have selskaber i flere lande. For eksempel, hvis man vil spare skat ved at flytte indtægterne til dér, hvor afgifterne er lavest.
Nogle gange kan det ligefrem være en livredning at være registreret i mere end ét land.
I hvert fald ser det ud, som om Norwegian tager den udvej nu ved at søge om konkurs-beskyttelse i Irland. Her får man så typisk fem måneder til at restrukturere og genopbygge et kriseramt selskab.
De fem måneder kan være liv eller død for Norwegian, som kunne benytte lejligheden til at forlade Norge og blive irsk i stedet for. Fra Norwegian til ”Irwegian” så at sige.
Norwegian blev forleden dag dybt skuffet, da regeringen i Oslo meddelte, at man lukkede for pengehanen til landets største flyselskab.
Norge har tidligere givet lånegarantier på i alt 13 milliarder norske kroner til flyselskaberne Norwegian, SAS og Widerøe, men i hvert fald for Norwegians vedkommende har det ikke været nok til at redde selskabet i en Corona krise, der varer meget længere, end selv pessimister har frygtet.
Som de fleste større koncerner har Norwegian opereret med selskaber i forskellige lande – også i Danmark. I Irland har det været driftsselskabet Norwegian Air International (NAI) og Arctic Aviation Assets (AAS).
NAI i Irland har rent regnskabsmæssigt stået for det meste af Norwegians stærke ekspansion på det trans-atlantiske ruter, mens AAS via diverse datterselskaber har ejet Norwegians fly.
Det tredje hovedselskab i koncernen – det norske Norwegian Air Shuttle – har så stærk tilknytning til de to irske søskende, at det formentlig kan følge med i en betalings-standsning efter irske love.
Sker det, kan Norwegian sige helt farvel til sit hjemland. I hvert fald tilhørs-mæssigt. Det ville til gengæld være en image-mæssig nedtur for regeringen i Oslo.
Under irsk flag vil Norwegian nemlig sagtens kunne fortsætte sine ruter i Norge. Konkurrencen er fri i luften, hvilket bl.a. ses af, at det ungarske lavpris-selskab Wizz Air for nylig er flyttet ind på det norske marked.
Måske det også har været medvirkende til Norwegians overvejelser om at flytte pjalterne til Dublin i stedet for Oslo.
Norwegian meddeler samtidig, at flyselskabets normale drift vil fortsætte og ikke bliver påvirket af den nye rednings-aktion.
”Norwegian vil fortsætte med at drive sit rutenetværk (i øjeblikket begrænset på grund af covid-situation) og både selskabets obligationer og aktier handles som normalt på børsen i Oslo,” oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Norwegian har i øjeblikket skåret sine aktiviteter helt ned til seks fly, der primært opererer på indenlandske ruter i Norge.
Norwegian meldte ud for en uge siden, at alle udenlandske ruter vil blive lukket. Deriblandt også den danske mellem Aalborg og København.
I mellemtiden ser det imidlertid ud til, at Norwegian vil genoptage sine flyvninger mellem de to danske byer. I hvert fald sælger flyselskabet fortsat billetter til ruten.
Mange lande har givet deres lokale flyselskaber stor hjælp til at overleve. Det gælder f.eks. Tyskland, Danmark, Sverige, Frankrig, Finland og Spanien.
Derfor kom det som en ”knytnæve i maven”, da Norge for en uge siden afviste at støtte Norwegian. Det skete med en bemærkning om, at det ikke var en forsvarlig brug af fællesskabets penge.
Norwegians beslutning om at søge beskyttelse i Irland kan derfor betragtes som en direkte hilsen til den norske erhvervs-minister Iselin Nybo.
Lidt interessant i den forbindelse er det, at den norske regering har afsat to milliarder kroner til at opretholde indenrigs flyruter til næste år.
Dem kan Norwegian få andel i på lige niveau med andre flyselskaber som SAS, Widerøe eller Wizz Air.
For at hjælpe lufttrafikken i Norge har regeringen også vedtaget at udsætte flypassager afgiften til udgangen af 2021….
(Indledningsfoto til artiklen: Marcus Hjelm / Unsplash)
Skriv et svar