For de fleste mennesker er Ryanair bare Ryanair, hvor man kan købe enormt billige flybilletter – men stort set uden service i standard prisen.
Mange vil dog også huske Ryanair for at være et flyselskab med en usædvanligt højt-talende topchef i spidsen – nemlig Michael O’Leary.
Den selvbevidste og ofte lidt eksalterede irer har utallige gange bragt sig selv i mediernes overskrifter på grund af sine markante meninger og alt andet end diplomatiske måde at servere dem på.
På det seneste har det dog været mere tavst omkring Michael O’Leary. Dels går det knap så godt for Ryanair som i tidligere tider.
Dels har O’Leary åbenbart puslet med en om-organisering af Ryanair koncernen, som vil trække ham lidt mere ud af rampelyset.
O’Leary trækker sig nemlig som chef for Ryanair DAC, der er koncern-afdelingen med Ryanair i. Han afløses af flyselskabets hidtidige personale-chef Eddie Wilson.
Han har været 22 år i Ryanair og er kendt som en barsk herre. Wilson har bl.a. stået for slagsmålene med piloter og kabine-personale, der har kostet en hel stribe strejker i de seneste par år.
Michael O’Leary går dog bestemt ikke på pension. Han løfter sig selv op som direktør for Ryanair koncernens holding selskab. På den måde vil han fortsat være chef for Eddie Wilson.
O’Leary skal fremover stå for mere strategiske linier i Europas største lavpris transportør. Den består af meget mere end Ryanair – nemlig flyselskaberne Buzz fra Polen, Laudamotion i Østrig og Malta Air. Desuden satser Ryanair stærkere på at være rejse-arrangør.
Kendere af fuftfarts-branchen mener, at den nye stilling som koncern-direktør vil trække Michael O’Learylidt ud af rampelyset. Han skal i stedet diskutere med aktionærer og banker, købe nye selskaber op osv.
Vi andre kommer til at savne O’Leary lidt. Gennem tiden er han kommet med en del guldkorn, sandheder og prognoser, der ikke alle er faldet i lige god jord hos Ryanairs rivaler….
Skriv et svar