At vi bliver overvåget de fleste steder, er der ikke noget nyt i. Bare se på antallet af videokameraer på gågader, offentlige pladser, i indkøbscentre osv.
At vi kan blive genkendt på ansigter kender vi fra mobiltelefoner og fra lufthavne. I Kina kan man sågar identificere folk på den måde, de går på.
Men at vi også kan blive fulgt af små kameraer, når vi sidder i passagerfly, var der nok de færreste, som havde en anelse om.
Ikke desto mindre er historier om fire flyselskaber, der har kameraer inde i kabinerne, floreret i internationale medier her i weekenden.
Det drejer sig først og fremmest om Singapore Airlines, men også de tre amerikanske giganter Delta Air Lines, American og United Airlines har dem.
I alle fire tilfælde sidder kameraerne i de skærme, som flyselskaberne har anbragt på bagsiden af sæderne. Her bruges de som touch skærme til flyets underholdnings-tilbud.
Kameraerne er en integreret del af skærmene, der i princippet blot er ombyggede tablets – og tablets, som vi køber til job eller privat brug har alle selfie kameraer til f.eks. videotelefoni.
Med andre ord har flyselskaberne (formentlig) ikke købt deres ”inflight entertainment” systemer med kameraer som et vigtigt element.
Kameraerne sad bare på som standard – og har aldrig været aktiveret. Siger de fire flyselskaber. Rent teknisk er der dog intet i vejen for at tænde dem og lade hele flyveturen optage på digital video. Med alle passagerer eller kun udvalgte på skærmen.
Kameraernes eksistens blev afsløret, da en Singapore Airlines passager opdagede det lille hul over skærmen, tog billeder af det og sendte historien ud i de sociale medier.
Siden er indlægget blevet kopieret tusinder af gange, og de tre andre flyselskaber også ”afsløret.” Sandsynligvis har mange flere selskaber fly med skærme og kamera.
I løbet af weekenden fik presse-afdelingerne i United og Delta travlt med at svare på nysgerrige spørgsmål fra journalisterne. Begge oplyste, at nogle passagerfly var forsynet med skærme, der havde kamera. Andre ikke. Det kom an på, hvornår flyene havde fået deres skærme installeret.
American Airlines bruger underholdnings-skærme fra japanske Panasonic, mens displays hos Singapore Airlines er leveret af franske Thales.
Singapore Airlines har efterfølgende tilføjet, at der sidder (in-aktive) kameraer i 84 af selskabeta Airbus A350 og A380 samt Boeing 777 og 787 Dreamliners. Flyselskabet råder over i alt 117 maskiner.
Hos American er der tale om 82 Boeing 777 og Airbus A330-200 fly. Americans flåde består af næsten 1.000 fly.
Twitter-brugeren Vitaly Kamluk, der fik hele historien til at rulle, anbefaler, at passagerer sætter et stykke tape eller et lille papir hen over kamera og mikrofon på sæde-displayet.
Det bør man i øvrigt også gøre med sin laptop derhjemme og på kontoret, hvis man ikke lige har dem i brug. De er nemlig en velkendt indgangs-vej for hackere og andre cyber-kriminelle.
I princippet kunne det samme ske på passagerfly med Wi-Fi og internet-forbindelse ombord – og som skærmene er forbundet til. Naturligvis forudsat at kamera og mikrofon er aktiveret, hvilket de fire flyselskaber afviser, at de er….