Det kan godt være, at Boeing håber, at firmaets skandale-ramte 737 MAX fly snart bliver frigivet igen, så flyselskaber verden over kan overgå til normal drift igen.
Men selvom de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA måtte give grønt lys meget snart, betyder det langt fra, at 737 MAX maskiner må gå på vingerne i andre lande.
Ifølge FAA er det op til myndighederne i hvert land, om de vil tillade deres lokale flyselskaber at bruge Boeing 737 MAX igen.
Tidligere har det været normalt, at de fleste andre lande fulgte FAA’s beslutninger. Ud fra princippet om, at når amerikanerne havde godkendt en ny flytype, må den også være god nok til os.
Sådan bliver det ikke med Boeing 737 MAX. Her er FAA nemlig selv kommet i søgelyset for at have sjusket med de oprindelige type-godkendelser. Således skal FAA have overladt til Boeing selv at teste sine fly.
I weekenden kom det således frem i flere amerikanske medier, at mange af de testere, der var sat til at afprøve 737 MAX før sin første godkendelse, slet ikke var kvalificeret til deres job.
En amerikansk kontrol-kommission har bekræftet dette rygte og tilmed erklæret, at FAA bevidst har vildledt politikerne i den amerikanske regering og kongres.
Den nye fremgangsmåde, hvor hvert land skal godkende, ventes at forsinke et comeback for Boeing 737 MAX med mange uger eller flere måneder.
I Europa vil de fleste lande nok følge fælles retningslinier fra EU’s egen luftfarts-myndighed – EASA. Den har for længst understreget, at den vil teste de forbedrede 737 MAX på egen hånd. Ikke følge, hvad de amerikanske kolleger i FAA siger.
Sandsynligheden taler nu for, at vi først får mange MAX’er at se i lufthavnen engang til foråret. Det bekræftes bl.a. af den store Boeing kunde Ryanair, der taler om marts eller april næste år.
Første har fået erstatning
Adskillige flyselskaber, som enten allerede har Boeing 737 MAX i drift eller skulle have fået leveret de nye fly, er rendt ind i økonomiske problemer. De skulle enten leje andre fly udefra, lægge deres fartplaner om, aflyse ruter og afgange eller indsætte større flytyper på MAX ruter, hvor de ikke er rentable.
Det gælder f.eks. Icelandair, Ryanair, British Airways og Norwegian. Sidstnævnte har 18 Boeing 737 MAX stående på jorden, som selskabet ikke har måttet bruge siden marts.
Alle de berørte flyselskaber har sagt, at de vil kræve erstatning fra Boeing for deres ekstra udgifter og manglende indtægter.
Boeing har derfor afsat over 38 millioner kroner i sit regnskab, som skal bruges til at kompensere kunderne for tab på manglende 737 MAX fly.
Mens Ryanair har stoppet sine normale forskud til nye fly fra Boeing, ser Icelandair ud til at være det første flyselskab, som har indgået en aftale om erstatning fra den amerikanske flyfabrikant.
Icelandair meldte i august ud, at selskabet havde tabt 960 millioner kroner på de manglende MAX fly. Siden er beløbet nok vokset yderligere.
Hverken Icelandair eller Boeing vil offentlige gøre detaljer om den indgåede aftale. Heller ikke, hvor stort et beløb der er tale om.
Flyve-forbud siden marts
Boeings bedst-sælgende flytype har haft startforbud siden marts efter to fatale flystyrt i oktobero g marts, hvor 346 mennesker blev dræbt.
Hoved-årsagen til styrtene skal have været en fejl i flyenes MCAS styre-computer. Den mener Boeing at kunne ordne ved at fordoble antallet af sensorer og med en opdateret software.
Uheldigvis for Boeing dukkede der imidlertid en lang række andre fejl og mangler op, da myndighederne tjekkede 737 MAX i alle ender og kanter.
Skriv et svar