Det er ikke nogen hemmelighed, at de to fly-giganter Airbus og Boeing konkurrerer på livet løs. Nærmest overalt i verden og både på passagerfly, militære fly og på isenkram, som man kan sende med raket op i universet.
Hver måned kan interesserede sidde og sammenligne hitlister over, hvem af de to der nu har flest ordrer fra flyselskaberne i hus, og om det nu er Boeing eller Airbus, som har afleveret flest fly til kunderne.
De to skiftes med jævne mellemrum om at indtage den globale førsteplads, mens Airbus længe har kunnet prale af at vænne den mest internationale af de to.
Mens langt de fleste Boeing fly bliver fremstillet på hjemmebanen i USA, har Airbus fabrikker i flere forskellige lande i Europa. De to største ligger i henholdsvis Hamborg og Toulouse i det sydlige Frankrig.
Airbus strækker imidlertid sine vinger over langt flere lande. Koncernen har således samlefabrikker i kinesiske Tianjin og bygger siden 2015 også A320 i ”fjendens lejr”. Nemlig i den amerikanske delstat Alabama.
Nu slår imperiet så igen. Boeing åbnede i går sin første fabrik i Europa. Den ligger i den engelske industriby Sheffield og er ikke særlig imponerende. Størrelsen er imidlertid ikke vigtig – siger Boeing.
Det er til gengæld det politiske og psykologiske signal om, at den amerikanske gigant nu er landet med egen fabrik på ærkerivalens hjemmebane i Europa.
Den nye fabrik i Yorkshire i den midterste del af England skal fremstille omkring 100 forskellige high-tech dele, som Boeing bruger på bagkanten af vingerne på sine 737 og 767 passagerfly.
Boeing har investeret omkring 40 millioner engelske pund i den 6.200 kvadratmeter store fabrik. Det er ca. 345 millioner kroner.
De tusinder af komponenter, der hver måned produceres her, vil blive fløjet ti Boeings langt større fabrik i Portland, Oregon, hvor passager-maskinerne bygges færdige.
Boeing har i første omgang hyret 52 ansatte til at arbejde på fabrikken i Sheffield. Heraf er de 20 under uddannelse. Når man ved, at Boeing totalt set har 141.300 medarbejdere, er det jo ikke vildt imponerende.
Ud over det psykologiske spil med Airbus, kan Boeings ankomst til England dog også have et strategisk og økonomisk aspekt.
Amerikanerne vil nemlig forsøge at kapre en større andel af Storbritanniens forsvars-budget. Lige nu drejer det sig om en ny generation af militære overvågningsfly, som Airbus også gerne vil levere….
Skriv et svar