Hvad de færreste almindelige Economy Class passagerer er opmærksomme på er, at Boeing og Airbus også har et lukrativt side-geschäft ud over de mange rutemaskiner til flyselskaber verden over.
Begge fly-giganter fremstiller nemlig også sine populære passagerfly i særlige varianter, der er målrettet private kunder.
Det kan f.eks. være stats-overhoveder, bosser i store koncerner, superrige globetrottere eller kunstnere, der ikke vil fly sammen med almindelige mennesker – og som ikke synes, at de typiske business jets er store nok.
Boeing har således 20 bestillinger liggende til private BBJ udgaver af de nye 737 fly i MAX familien. De er mere støjsvage, mindre forurenende og mere brændstof økonomiske end de almindelige syv-syv-og-tredivere.
I går udleverede Boeing det første private MAX fly til kunden. Han eller hun ønsker at være anonym, men mon ikke ”plane spottere” og fotografer i lufthavne verden over snart vil afsløre, hvem der lader sig transportere i max luksus?
Boeing oplyser dog gerne, at kunden har valgt den mellemste størrelse af flytypen – den såkaldte BBJ MAX 8.
Den har typisk plads til otte passagerer, der kan bolte sig i en luksuriøst indrettet kabine på 95,2 kvadratmeter.
Boeing fremhæver især, at de nye private MAX modeller har en meget lang rækkevidde og sagtens kan krydse Atlanten non-stop mellem USA og Europa.
Den netop udleverede maskine er således forsynet med syv ekstra brændstof tanke, der sørger for, at flyet kan rejse 12.964 kilometer på en optankning. I pilot-sprog er det 7.000 mil….
Skriv et svar