Normalt har de to store flyfabrikanter Boeing og Airbus en gentlemen aftale om, at man ikke omtaler konkurrenten dårligt.
Det har heller ikke været nødvendigt, fordi især Boeing har skabt masser af negative overskrifter helt af sig selv.
Denne pæne facade krakellerer nu en smule, efter at Boeing officielt har advaret om, at Airbus’ nye A321 XLR maskine ikke er sikker at flyve med. Eller rettere ”at designet indeholder mange potentielle risici.”
Boeings udtalelse faldt i dag under den officielle høring, som EU’s luftfarts organisation EASA holdt om Airbus næste bestseller.
Ifølge nyhedstjenesten Reuters er det ikke helt usædvanligt, at flyfabrikanter blander sig, når rivalernes nye modeller skal type-godkendes.
Det globale system til det formål er åbent for alle kommentarer og indsigelser. Især hvis fabrikanten fortolker sikkerheds-reglerne på en måde, der kan berøre hele luftfarts-branchen.
På den anden side vil mange mene, at Boeing burde feje for egen dør: Det er kun et par måneder siden, at Boeing har fået sin 737 Max på vingerne igen efter næsten to års startforbud.
Airbus A320 familie er en direkte konkurrent til Boeing 737 Max, og den nye A321 XLR har Boeing ikke noget at stille op overfor.
De tre bogstaver XLR forklarer årsagen. De står for Extra Long Range. Med andre ord kan Airbus nyhed snildt krydse Atlanten mere økonomisk end mange større fly.
Det er noget, flyselskaberne kan lide. De har indtil videre bestilt knap 450 eksemplarer af den nye model, der ligner en ny guldfugl for Airbus. Til stor ærgrelse for ærkerivalen fra USA, der virkelig trænger til medvind efter først problemer med 737 Max og siden med de større 787 Dreamlinere.
Flere branche-kendere fortæller således til Reuters, at en forsinkelse af A321 XLR godkendelsen vil være en sejr for Boeing. Den nye Airbus skulle efter planen gå i drift i slutningen af 2023.
Hvis det lykkes for Boeing at hælde grus i godkendelses-maskineriet, vil det give amerikanerne tid til at påvirke flyselskaberne med gode tilbud, hvis de vil vente et par ekstra år med at bestille nye fly.
Boeing ventes nemlig at have en direkte rival klar til Airbus A321 XL hen mod slutningen af dette årti. Hos Boeing har dette fly arbejdstitlen ”New Middle of the Market Plane” (NMA).
Amerikanernes klagepunkt går konkret på en ekstra brændstof tank, som Airbus har indbygget i bagenden af den nye A321 XLR.
Den rummer 12.900 liter og giver flyet en afgørende fordel i rækkevidde – sammenlignet med Boeings mindre flytyper.
A321 XLR kan således flyve 8.700 kilometer nonstop. Vigtigt på de lange ruter mellem Europa og USA eller Europa og Asien.
Passagerfly har normalt deres tanke siddende i vingerne. Den nye tank bagerst i skroget gør det ikke muligt at isolere den 100 procent efter de regler, som luftfarts-myndighederne i Europa – EASA – og deres amerikanske pendant FAA har udstukket.
Boeing har ikke helt uret i sine påstande, for Airbus har faktisk søgt og fået en foreløbig sær-tilladelse fra EASA.
I mellemtiden vil EU’s flysikkerheds-eksperter så teste, hvor stabil den nye konstruktion er i praksis. Anledning til at trække sær-tilladelsen tilbage, som Boeing gerne vil have, ser EASA dog ikke.
I sin første delrapport fortæller EASA dog, at passagererne, der sidder over den nye tank, kan få kolde fødder. Derfor skal Airbus indbygge ekstra isolerings-paneler mellem tanken og kabinegulvet, hvilket fabrikanten mener, der ikke er plads til.
Indtil videre tager Airbus anklagerne fra Boeing temmelig roligt:
”Offentlige høringer er en del af udviklingen af nye fly. Vi drøfter alle spørgsmål og anklager med kontrol-myndighederne. I dette tilfælde EASA,” siger en Airbus talsmand til Reuters.
Blandt de flyselskaber, der har bestilt Airbus A321XLR, kan nævnes United Airlines og American Airlines fra USA, spanske Iberia, Air Arabia fra Emiraterne og australske Qantas….
(Indledningsfoto: Fixion / Dreamstime / Airbus)
Skriv et svar