Vi får ikke små passagerfly at se i luften, der er skabt i et samarbejde mellem USA og Brasilien. Boeing og Embraer meddeler her til eftermiddag, at forhandlingerne mellem de to flyfabrikanter er opgivet.
Drøftelserne har stået på i flere år, efter at Boeings ærke-rival Airbus købte produktionen af små passagerfly hos canadiske Bombardier.
Det resulterede i Airbus A220 familie af fly, som er blevet en stor succes for den fælles-europæiske flyfabrikant.
Når Corona krisen (engang) er overstået, kan A220 udvikle sig til at blive en rigtig bestseller for Airbus. Mange flyselskaber er nemlig i gang med at ”down-size” og i den forbindelse på udkig efter mindre og billigere flytyper.
Boeing havde udset sig brasilianske Embraer til at levere de små passagerfly, som den amerikanske gigant ikke selv har i programmet lige nu. De mindste Boeing modeller er B737, der er næsten dobbelt så store som A220.
Med sine E-Jet og E-Jet E2 fly har Embraer lige præcist, hvad Boeing mangler. Disse små passager-jets er populære på korte distancer og bruges f.eks. af det danske flyselskab Great Dane Airlines i Aalborg.
Boeing og Embraer har forhandlet om at skabe et joint venture ved navn Boeing Brasil – Commercial, der skulle markedsføre E-Jets over hele verden – som direkte alternativ til Airbus A220. Boeing skulle eje 80 procent af det fælles selskab.
”I de senere måneder har vi haft produktive, men forgæves forhandlinger omkring en fælles aftale. Det er meget skuffende, at de ikke er lykkedes. Nu er vi nået til et punkt, hvor det ikke nytter at forhandle videre,” forklarer Marc Allen. Han er president for Embraers Partnership & Group Communications.
Boeings og Embraers aftale fra 2012 om fælles produktion af militære C-390 Millenium fly er ikke påvirket af forhandlings-sammenbruddet på den civile front.
Gætterierne er selvfølgelig mange nu, hvad der er årsag til skilsmissen. Boeings øjeblikkelige krise med 737 MAX flyet, der har haft start-forbud i 13 måneder nu, har nok været en.
Boeings fokus ligger et andet sted end hos Embraer. USA’s største flyfabrik slås nemlig med store økonomiske problemer og risikerer at skulle betale erstatninger i milliard dollar klassen til købere af MAX-flyet – blandt dem Norwegian og Ryanair….
(Indledningsfoto til artiklen: Embraer)
Skriv et svar