Det har taget sin tid, før Boeing helt officielt indrømmer, at man har kvajet sig med sine 737 MAX fly.
”Vi har ikke implementeret et advarsels-system korrekt i MAX maskinernes cockpits. Vores kommunikation omkring fejlene har ikke været, som den burde være.”
Ordene kommer fra Boeings topchef Dennis Muilenburg, og de faldi i aftes i et interview med den store amerikanske tv-station CBS.
Det er første gang, at flygiganten erkender egne fejl. Det sker efter to fatale flystyrt med 346 døde og et globalt start-forbud for den relativt nye 737 MAX flytype.
I tv-interviewet udtrykte Muilenburg igen sin medfølelse med de dræbte passagerers og besætnings-medlemmers pårørende.
Samtidig erklærede Boeing topchefen, at han var helt overbevist om sikkerheden i 737 MAX flyene. Men det skal han jo sige. Det går jo ikke, at han taler dårligt om sin egen arbejdsplads.
På tv-journalistens spørgsmål, om han ville lade sin nærmeste familie fly med en MAX, svarede Muilenburg derfor også: ”Naturligvis. Helt uden at tøve et sekund.”
Boeing topchefens indrømmelse kommer sent, men han kunne efterhånden ikke undgå at gøre det:
For et par uger siden måtte Muilenburgs medarbejdere nemlig bekræfte, at Boeing havde kendt til problemer med advarsels-systemerne allerede, inden den første 737 MAX maskine blev leveret til en kunde i maj 2017.
Boeing havde dog ikke alarmeret de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA om mulige problemer, før det første flystyrt skete hos malaysiske Lion Air den 29. oktober 2018.
Indtil da havde Boeing ikke ment, at problemerne gik ud over flysikkerheden og blot indledt en intern undersøgelse.
Det fejlbehæftede system har med flyenes såkaldte MCAS computer at gøre, som i dag bliver mistænkt for at være årsagen til både flystyrtet hos Lion Air og hos Ethiopian Airlines i marts.
Hvis alarm-systemet havde fungeret, kunne det formentlig have gjort piloterne opmærksom på, at flyenes automatik ikke fungerede ordentligt.
MCAS skal nemlig automatisk holde passagerflyets næse i vandret position, selvom maskinen flyver i uroligt vejr.
Allerede de første rapporter efter de to flystyrt antydede, at MCAS systemet havde videregivet fejlagtige sensor-data, så maskinernes næse blev trykket voldsomt nedad mod jorden.
I det nye tv-interview ønskede Dennis Muilenburg ikke at gå i detaljer om de tekniske fejl. Han ville heller ikke give et bud på, hvornår Boeing 737 MAX fly igen må lette med passagerer ombord – og modificerede sikkerheds-systemer.
Flyselskabernes internationale fælles-organisation IATA siger til gengæld, at det tidligst bliver til august. Boeing skal bruge mindst 10 til 12 uger fra nu til at udstyre både nye og eksisterende MAX maskiner med de forbedrede systemer.
Fly-eksperter fortæller, at det vil tage mindst 100 timer at opgradere de 737 MAX maskiner, der står ude hos flyselskaberne. Hos Norwegian er det f.eks. 18 styk.
Boeing selv skal til gengæld have travlt med at sprede informationer til sine kunder hos flyselskaberne, at MAX vil være klar allerede i juli.
Den slags løse løfter kan flyselskaberne i Indonesien slet ikke bruge til noget. Her taler man om at opretholde start-forbuddet til engang i 2020.
Det ville være en bét for Boeing. Indonesiens lavpris-selskab Lion Air er nemlig flyfabrikkens næststørste kunde i verden. Lion Air, der oplevede det første 737 MAX flystyrt, har bestilt over 200 eksemplarer af Boeings seneste nye fly til korte og mellemlange distancer.
Uanset den korrekte dato må Boeing forberede sig på en lavine af erstatningssager. Amerikanske advokater har allerede indledt fælles-anklager på vegne af dræbte passagerer.
Desuden vil flyselskaber som f.eks. Ryanair eller Norwegian kræve kompensation for de udgifter, de har haft på grund af forsinkede 737 MAX fly eller andre flytyper, som de har måttet leje for at udfylde forårets huller i fartplanerne….
Skriv et svar