Hvis topledelsen og aktionærerne hos Norwegian har hast søvnløse nætter sidste år, skyldes det primært én ting: Boeing.
Alle tiltag til at få vendt skuden hos det norske lavpris-selskab ser nemlig ud til at fungere. Spareplanen giver færre udgifter. Ikke-lønsomme ruter er skåret væk. Gennemsnits-prisen pr. billet stiger. Det samme gør omsætningen og selskabets evne til at få sine fly frem til tiden.
Hvis der så bare ikke havde været fænomenet 737 MAX.
Norwegian er et af de flyselskaber, hvor Boeings problemer med sit kort- og mellem-distance-fly rammer hårdest.
Norwegian har 18 eksemplarer af flyet stående uvirksomme på jorden. De må ikke lette med passagerer, fordi Boeing 737 MAX har haft et globalt start-forbud siden marts sidste år.
Efter to fatale flystyrt med 346 dræbte blev MAX sat i karantæne, fordi man havde mistanke om, at flyet havde graverende tekniske problemer.
De er siden blevet bekræftet mange gange – og hvad værre er: Luftfarts-myndigheder og Boeing finder hele tiden nye fejl under deres gennemgribende undersøgelse af 737 MAX maskinens konstruktion.
Senest dukkede der igen igen en softwarefejl op i den forløbne uge. Den var dog ikke så alvorlig, at den ventes at forsinke en ny godkendelse yderligere til at gå på vingerne igen.
Lige nu ser det ud til, at de første test-flyvninger af den forbedrede 737 MAX kan indledes meget snart. Forløber de tilfredsstillende, håber mange flyselskaber, at de kan sætte flyet i rutefart igen fra september eller oktober.
Til den tid vil Norwegians 18 MAX’er have stået parkeret i flere lufthavne i halvandet år. Det vil sige en meget lang periode, hvor flyene ikke kan generere indtægter til flyselskabet – kun udgifter.
Én ting er, at flyenes indkøbs-pris mangler at blive forrentet. Den alene koster mange millioner om året.
En anden ting er, at Norwegian har været nødt til at leje andre maskiner ind udefra for at udfylde hullerne i fartplanen efter de manglende MAX’er.
Norwegian har her til morgen offentliggjort sit årsregnskab for 2019. Det afslører sort på hvidt, at MAX indtil videre har kostet det norske flyselskab 740 millioner danske kroner.
Indregner man så de formentlig otte eller ni måneder af 2020, hvor Norwegian fortsat ikke må bruge sine 18 Boeing MAX fly, ender tabet på over en milliard danske kroner.
Norwegian oplyser, at man fortsat regner med at handle sig til en kompensation for tabet fra Boeing. Sådan en erstatning har flere andre flyselskaber som f.eks. Icelandair allerede fået,.
Det vil i givet fald være plaster på såret og formentlig indgå som et positivt punkt i regnskabet for 2020 eller 2021.
Spørgsmålet er så, om plasteret er stort nok. 737 MAX er nemlig ikke de eneste hovedpine, som Boeing døjer med på grund af Boeing.
I løbet af 2019 har Norwegian nemlig måttet aflyse adskillige afgange på sine lange ruter, fordi der har været problemer med jetmotorerne på Boeings store 787 Dreamliner fly.
Derfor er det vel bare naturligt, at Norwegians nye topchef Jacob Schram forleden begyndte at spekulere offentligt om at satse mere på Boeings ærkerival Airbus i fremtiden.
Siden 2010 har Norwegian haft en ordre på 100 styk A320neo fly liggende hos Airbus. A320 er den direkte konkurrent til Boeings skandale-ramte 737 MAX.
Norwegian havde egentlig ikke regnet med at bruge de mange bestilte Airbusser selv, men i stedet lease dem videre til andre flyselskaber, På den anden side – man kan jo have én plan, indtil man tager en ny.
Underskud på 1,2 milliarder
Alt i alt kom Norwegian ud med et underskud på 1,2 milliarder danske kroner i 2019 – 1,6 mia. norske. Det kommer i en omsætning, der er vokset med otte procent til 32,4 mia. danske kroner (43,5 mia. norske).
De otte procents fremgang er noget lavere, end Norwegian er vant til. Men den er helt efter planen:
I mange år kørte det norske flyselskab efter en strategi om, at høj vækst var det eneste saliggørende. Det så imponerende ud på papiret, men endte desværre også med underskud hvert år. Til sidst stod Norwegian med en stor milliard-gæld, der var livstruende for virksomheden.
I 2019 skiftede Norwegian så strategi: Nu var lønsomhed vigtigere end vokseværk.
Det skifte har båret frugt og givet besparelser på alene 1,7 milliarder danske kroner. Måske det ligefrem ville have bragt selskabet tæt på en balance i regnskabet for 2019 – hvis der ikke lige havde været Boeing.
Nu forventer Norwegian til gengæld, at der kommer overskud i 2020. Det bygger dels på indtægterne fra en erstatning fra Boeing. Dels på yderligere besparelser, som vil blive gennemført i de kommende måneder.
Denne gang vil Norwegian skære ned på antallet af afgange på mange af sine ruter. Udbuddet af billetter skal således skæres ned med op til 15 procent.
Det vil gøre ruterne mere lønsomme, samtidig med at hvert Norwegian fly vil blive fyldt bedre op end i dag. Naturligvis forudsat, at passagererne ikke skifter til andre flyselskaber på samme rute.
For 2020 forventer Norwegian at kunne vende de røde tal til et overskud. Det er baseret på flere besparelser – herunder at antallet af udbudte billetter bliver skåret med 13-15 procent.
I 2019 solgte Norwegian også flere aktiviteter fra for at forbedre sin økonomi. Det gælder bl.a. selskabets indenrigs ruter i Argentina og sine aktier i Bank Norwegian. Desuden har Norwegian indhentet ny egenkapital for at styrke likviditeten.
Godt fjerde kvartal
Samtidig med sit årsregnskab for hele 2019 har Norwegian også i dag offentliggjort tallene for fjerde kvartal.
I oktober, november og december valgte godt 7,5 millioner passagerer at flyve med selskabet, og de sikrede en omsætning på 8,9 milliarder norske kroner – ca. 6,7 mia. danske.
Det svarer til et fald i indtægter på syv procent og samtidig en nedgang i antal passagerer. De skyldes først og fremmest lukkede langdistance-ruter og indsættelse af mindre fly på de eksisterende.
Antallet af sæder faldt således med 19 procent i det seneste kvartal. Samtidig steg indtægten pr. solgt billet med 16 procent.
Endelig har Norwegian været dygtig til at få sine passagerer til at betale ekstra tillæg på deres rejser. Dette punkt i regnskabet er alene øget med otte procent.
I 2020 ventes Norwegian at hente endnu flere penge fra tillægs-indtægterne. Selskabet ændrede nemlig for nylig sine regler for gratis bagage på rejsen.
Hos mange andre lavpris-selskaber udgør tillægs-afgifterne – ”ancillaries” i fagsprog – en meget stor del af indtægterne.
Ryanair beskyldes ofte for at være verdensmester i at indkassere ekstra betaling hos sine kunder, men andre selskaber er faktisk endnu ”dygtigere” på det punkt.
Hos islandske WOW air, der gik konkurs for et år siden, udgjorde tillæggene 40 procent af den totale omsætning. Næsten lige så højt ligger de hos hurtigt voksende Wizz Air fra Ungarn….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar