Efter adskillige tørke-måneder fik november græsset til at gro igen hos den kriseramte flygigant Boeing.
For første gang siden april begyndte bestillingerne på nye passagerfly at trille ind igen. 63 for at være præcis. Fint, men lang fra så godt som hos Airbus, der solgte 222 fly i samme måned.
De fleste nye ordrer modtog Boeing i forbindelse med Dubai Airshow i november. Den er et vigtigt udstillings-vindue over for især landene i Mellemøsten, som traditionelt er store kunder for både civile og militære fly.
Mens Airbus’ bestillinger fordelte sig på mange forskellige flytyper, var kunderne i november mest interesseret i to Boeing modeller.
Den ene er 787 Dreamliner, der er Boeings klare bestseller i fraværet af den mindre 737 MAX. Den har haft et globalt startforbud, efter at 346 mennesker blev dræbt ved to flystyrt. Årsag: Dårligt fungerende computere i Boeings passagerfly.
Emirates havde den store tegnebog fremme, da Mellemøstens største flyselskab bestilte 30 styk Boeing 787-9 hos amerikanerne.
Derudover kunne Boeing notere salget af to styk Dreamliners til China Aircraft Leasing og en enkelt til en unavngiven kunde.
Ved siden af Dreamliners kunne Boeing for første gang i lang tid glæde sig over kunder, der vil købe de omdiskuterede 737 MAX maskiner. Også selvom ingen ved, hvornår de får lov til at gå på vingerne igen med passagerer ombord.
De kazakhstanske flyselskab har bestilt 30 Boeing 737 MAX, mens en anonym kunde har bestilt 20 eksemplarer.
I november leverede Boeing kun 24 passagerfly til kunderne. Til sammenligning forlod 76 maskiner Airbus’ fabrikker i Toulouse og Hamborg.
Problemet hos Boeing er naturligvis, at den amerikanske fabrik ikke må overdrage MAX fly til sine ejere, så længe der er udstedt et start-forbud mod flytypen.
Færdig-byggede MAX’er hober sig op ved Boeings fabrikker og på lejede parkerings-arealer i en nærliggende lufthavn.
Boeing har nemlig ikke stoppet produktionen af 737 MAX, mens det havde det røde kort. Kun droslet fabrikationen ned.
737 MAX, der egentlig skulle være Boeings storsællert i år, har udviklet sig til at være et mareridt for USA’s største flyfabrik:
Boeing har i øjeblikket 243 ordrer på 737 MAX. Derfra skal trækkes 187 annulleringer, der er kommet efter start-forbudet for et halvt år siden. Det giver 56 netto.
Til sammenligning har Airbus en ordrebog på 6.193 fly fra A320 familien, der betragtes som den direkte konkurrent til Boeing 737 MAX….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar