Onsdag aften besluttede USA omsider at følge resten af verden og kræve, at Boeings nye 737 MAX 8 fly skal forblive på jorden, indtil mysteriet om tekniske problemer bag to fatale flystyrt i det seneste halve år er opklaret.
Samtidig sendte flyfabrikken Boeing anbefalinger ud til sine kunder blandt flyselskaber verden over om at stoppe al flyvning med MAX 8 maskiner.
Desuden lovede Boeing at have en software opgradering til den mistænkte MCAS computer i MAX flyene klar til installation i løbet af få dage.
Skandalen omkring 737 MAX 8 flyet kommer på et meget uheldigt tidspunkt for Boeing, der havde regnet med at score kassen stort på det nye passagerfly. Indtil videre er der forudbestilt 5.300 eksemplarer af modellen. 350 er leveret til kunderne, som bl.a. tæller Norwegian.
Ryanair skulle ifølge planen modtage sot første fly af en særlig 737 MAX 200 variant med flere sæder på samme plads om en måned. Den er ellers teknisk identisk med MAX 8 og hedder MAX 200.
Også uheldig for Boeing, fordi den store flyfabrik med kort varsel måtte aflyse sin officielle lancering af det meget større og helt nye 777X fly. Det skulle ellers have haft verdenspremiere onsdag aften.
På den anden side er det ikke første gang, at Boeing er fløjet ind i problemer med sine passagerfly, så de måtte ”groundes” og trækkes ud af driften hos flyselskaberne.
I 2013 var den således gal med Boeings langdistance bestseller 787 Dreamliner.
Den 7. januar 2013 gik der ild i et Li-ion batteri ombord på en Boeing 787 Dreamliner fra Japan Airlines, da den stod parkeret i Bostons lufthavn i USA.
Kun nogle få dage senere – den 16. januar – måtte en Dreamliner fra det andet store japanske flyselskab – ANA – nødlande på grund af røg-udvikling i passager kabinen. Årsag – en defekt i flyets batterier.
Som resultat gav de amerikanske luftfarts-myndigheder – FAA – et flyve-forbud, der varede i tre måneder. Så længe måtte ingen Dreamliner lette fra jorden i nogen lufthavn kloden rundt.
Efter tre måneder havde Boeing fået udviklet, produceret, indbygget og testet nye typer batterier i alle Dreamliners verden over.
Samtidig var arealerne foran Boeings fabrikker stopfyldt med nye Dreamliners, som flyselskaber ikke ville tage imod, før batteri-problemerne var løst.
Boeing tabte voldsomt i image på grund af flyve-stoppet for Dreamliners, men skaden er nok meget større lige nu. I forbindelse med batteri-problemerne på Boeing 787 skete der ingen personskade. Nu er 346 mennesker dræbt ved to flystyrt, fordi der er et eller andet galt med de nye 737 MAX 8 maskiner.
Ingen ved, hvor længe Boeings 737 MAX fly vil få forment adgang til luftrummet. Meget vil afhænge af, hvad tekniske eksperter kan hente ud af de sorte bokse fra den nedstyrtede Ethiopian Airlines maskine….
En talsmand for de amerikanske luftfarts-myndigheder taler således om en “geoptagelse af flyvninger med Boeing 737 MAX inden for et par måneder”….
I mellemtiden har mange flyselskaber travlt med at indsætte andre flytyper på de ruter, der ellers skulle være serviceret af deres MAX 8 maskiner. Hos Norwegian vil det f.eks. ske ved at erstatte MAX 8 med større 787 Dreamliners….
Skriv et svar