Corona krise og en flytype, der har haft start-forbud i over et år, er en giftig cocktail for den amerikanske flygigant Boeing.
Den har medført, at Boeing kom ud af første kvartal i år med et underskud på 641 millioner dollars eller ca. mia. kroner. Samme periode for et år siden genererede et overskud på 2,1 mia. USD.
Boeings omsætning i januar, februar og marts faldt med 26 procent til 16,9 milliarder dollars. Det er xxxx danske kroner.
I årets første tre måneder leverede Boeing 50 passagerfly til sine kunder. For et år siden var det 149. En tilbagegang på 66 procent.
Hvad Boeing vil gøre ved det?
Nogenlunde det samme som de fleste andre virksomheder, der er kommet i Corona knibe: Fyre en masse ansatte.
Hos Boeing skal mindst 10 procent af personalet forsvinde i løbet af i år. De fleste gennem frivillige aftrædelses-ordninger. Koncernen har 160.000 ansatte.
Størstedelen – 15 procent – skal væk i Boeings division for civilfly. Det er her, hvor skandale-flyet 737 MAX er placeret. Boeings salg af militærfly og satellitter er ikke nær så påvirket af Corona krisen.
Boeing har i en kort periode haft alle sine fabrikker i USA lukket på grund af smitte-faren fra virus. De fleste af produktions-stederne er genåbnet, og Boeing er lige nu ved at åbne for produktion af sit store langdistance-fly 787 Dreamliner.
787’eren er Boeings bestseller i øjeblikket, men alligevel vil flyfabrikken skære fabrikationen ned. Fremover skal der kun laves 10 Dreamlinere om måneden mod tidligere 14. Om to år vil produktionen være helt nede på månedligt syv Boeing 787 maskiner.
Fra 2021 vil Boeing bygge tre eksemplarer om måneden af sine 777 flytype og den fremtidige 777X variant. I øjeblikket samler Boeing fem 777’ere om måneden.
Boeing regner nu ikke med, at den kriseramte ramte 737 MAX vil få lov til at gå i luften igen med passagerer før i tredje kvartal af 2020. Flytypen har haft start-forbud siden marts 2019 efter to fatale flystyrt med 346 dræbte.
Mange flyselskaber sletter i øjeblikket deres ordrer på 737 MAX. Det skyldes ikke kun mistillid til flytypen, men først og fremmest Corona krisen.
Som situationen er i dag, går kun meget få passagerfly på vingerne verden over. Boeings kunder – flyselskaberne – står på afgrundens rand.
Alle er enige om, at den civile luftfart vil være meget mindre end før, når Corona krisen med rejse-forbud er overstået.
Ikke desto mindre regner Boeing med, at der er behov for en produktion på 31 styk 737 MAX om måneden. Det antal skal nås i 2021. Hvor mange MAX’er, der skal laves i år, vil Boeing ikke oplyse….
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Eledut / Unsplash)
Skriv et svar