171 maskiner af typen Boeing 737 MAX-9 har fortsat start-forbud efter den uhyggelige hændelse forleden, hvor en del af flyets venstre skrog faldt af, mens det befandt sig 5.000 meter over den amerikanske delstat Oregon.
Ingen af de 170 passagerer og besætningen ombord kom til skade, men det skyldes mere held end forstand.
De to sæder lige ud for, hvor der nu var et stort hul i den ellers kun to måneder gamle Boeing, stod nemlig tilfældigvis ledige.
Boeing får ikke lov til at undskylde sig med, at der var tale om et hændeligt og enkelt-stående uheld.
Tværtimod har de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA meddelt i aftes, at man indleder en formel undersøgelse mod Boeing.
Den skal klarlægge, om Boeing sjusker i produktionen og ikke overholder USA’s skrappe krav til kvalitet og sikkerheds-kontrol.
Det sker, efter at første check har vist, at mindst 15 andre Boeing 737 MAX-9 fly har løst-siddende bolte i skroget. Det skriver den amerikanske branche-online-side ”Air Current.”
Netop løst-siddende bolte skal være årsagen til, at et afdæknings-panel over en ikke-brugt nødudgang rev sig løs i et Alaska Airlines passagerfly.
FAA vil undersøge 189 MAX-9 fly nærmere, som Boeing har leveret til de fem flyselskaber Alaska Airlines, United Airlines, Aeromexico, Copa Airlines og Turkish Airlines.
Ikke alle de 215 MAX-9 fly, der er produceret, har den famøse afdækning. De har i stedet en normal nødudgangs-dør.
Forskellene skyldes, at kun få flyselskaber propper så mange sæder i deres MAX-9, at den ekstra nødudgang skal etableres. Grænsen ligger ved 180 sæder, og Boeing-flyet har maksimalt plads til 217 sæder.
De amerikanske myndigheder understreger samtidig, at ”sådan en episode aldrig måtte være sket eller må ske igen i fremtiden.”
Hvis det viser sig, at Boeing (igen) har sjusket i produktion, inspektion og kvalitets-test, kan det få alvorlige konsekvenser for verdens næst-største flyfabrikant. Kun Airbus er større.
De fleste husker 2018 og 2019, da to Boeing 737-8 fly styrtede ned med i alt 346 dræbte, fordi der var fejl i flyenes styrecomputere.
Efterfølgende blev samtlige 737-8 maskiner verden over ”grounded” i mere end to år, indtil lufthavns-myndigheder i flere verdensdele og enkelt-lande var sikre på, at flyene nu virkede.
Oplevelsen kostede Boeing milliarder af dollars og en stor portion af tilliden hos flyselskaber og passagerer. På infografikken i denne artikel kan man se konsekvenserne for Boeings flyproduktion i de pågældende år.
Boeing bekræftede for et par dage siden, at man var i tæt dialog med FAA. Koncernchef Dave Calhoun siger bl.a, at ”vi vil indrømme vores fejl, hvis det viser sig, at problemerne er vores skyld.”
Alaska Airlines har i mellemtiden aflyst samtlige flyvninger med sine 65 MAX-9 maskiner frem til lørdag. De vil svære til 20 procent af samtlige afgange hos selskabet.
United Airlines, der med 79 styk er verdens største ejer af MAX-9 fly, har også måttet gennemføre ”betydelige” annulleringer af afgange….
(Indledningsfoto til artiklen: NTSB)
Skriv et svar