Boeing fortsætter med at have problemer med sine 737 MAX maskiner til korte- og mellemlange ruter.
Natten til lørdag dansk td måtte en Boeing 737 MAX-9 fra Alaska Airlines således nødlande på en indenrigs flyvning med et gabende hul i venstre side af skroget.
Under opstigning fra starten i Portland i delstaten Oregon mistede flyet pludselig en nødudgang inklusive den låste dør i knap 5.000 meters højde. Det skete med en stort brag, hvorefter lufttrykket faldt drastisk i kabinen.
Iltmaskerne blev udløst, og kaptajnen vendte hurtigt maskinen, så den kort efter kunne lande velbeholdent igen i samme lufthavn.
Alaska Airlines maskinen havde 171 passagerer, hvoraf kun en fik mindre kvæstelser ved den dramatiske episode – skriver den amerikanske nyhedstjeneste CNN.
Heldigvis var sædet på række 26 lige ved siden af nødudgangen ledigt. Havde en passager siddet dér, kunne udfaldet have endt meget værre. Sædet blev nemlig revet ud, da hullet i skroget åbnede sig.
De to passagerer på sæderne ved siden af blev hurtigt flyttet i sikkerhed af kabine-personalet. Kun en mand række 27 meldte, at han havde skadet foden under episoden.
Alaska Airlines har omgående reageret på uheldet og forbudt sine øvrige Boeing 737-9 MAX at gå på vingerne, inden samtlige fly er blevet grundig efterset for lignende svagheder i skroget.
Alaska Airlines har 65 eksemplarer af flytypen, der udgør omkring en femtedel af samtlige maskiner i selskabets flåde.
Alaska Airlines topchef Ben Minicucci var hurtigt ude med en kommentar og en skriftlig undskyldning, der blev sendt pr. mail til alle passagerer ombord på Flight AS 1282:
”Jeg sender min medfølelse til alle de mennesker, der var med på flyet. Jeg er så ked af, hvad de har oplevet. Samtidig er jeg taknemmelig for, at vores piloter og kabine-personale reagerede så rigtigt på nødsituationen.”
Mange andre flyselskaber, Boeing selv, USA-luftfarts-myndighed FAA og ulykkes-specialisterne hos NTSB må være opskræmt. De har alle meddelt, at de omgående starter en undersøgelse af begivenhederne.
Alarmtegnene lyser formentlig stærkere rødt, fordi Boeing gang på gang har haft problemer med sine MAX-maskiner.
De er opgraderingerne af den efterhånden bedagede Boeing 737, der længe var verdens mest anvendte passagerfly. SAS sagde for nylig farvel til sin allersidste 737’er.
De nyere 737 MAX modeller er Boeing svar på Airbus vildt populære A320-familie af fly.
Tilbage i 2018 og 2019 røg Boeing 737 MAX for alvor i overskrifterne, efter at to maskiner styrtede ned med kort mellemrum. De kostede i alt 346 menneskeliv.
Efterfølgende blev samtlige 737 MAX maskiner verden over ”grounded” og fik forbud mod at flyve, indtil årsagerne til styrtene var fundet og eventuelle tekniske fejl rettet.
Det tog næsten to år, inden MAX fik en ny flytilladelse, og Boeing fik lov til at bygge og sælge flytypen med omfattende forbedringer.
Flyforbuddet kostede Boeing en formue i manglende indtægter og erstatninger, samtidig med at mange flyselskaber måtte lease andre fly eller klare sig med deres gamle 737’ere, der åbenbart ikke havde samme fejl.
Blandt de flyselskaber var bl.a. Ryanair og Norwegian, som begge satser på Boeing 737 som deres eneste flytype….
(Indledningsfoto til artiklen: Alaska Airlines)
Skriv et svar