Det var vel kun et spørgsmål om tid, inden en eller anden måtte tage ansvaret for en af de senere årtiers helt store skandaler i fly-industrien.
Boeings famøse 737 MAX fly styrtede ned to gange i træk med tilsammen 346 dræbte mennesker ombord. Årsag: Tekniske fejl i et computer-system, der egentlig skulle gøre flyet mere sikkert, men endte med det modsatte.
Siden marts har Boeing 737 MAX haft start-forbud over hele verden, og udsigterne til, hvornår flyet kommer på vingerne igen, bliver længere og længere.
Senest har et af USA’s største flyselskaber – United Airlines – flyttet deres forventede dato til den 20. juni næste år.
I mellemtiden er salget af Boeing passagerfly styrtdykket. Flyselskaberne kræver erstatning, fordi de ikke har maskiner nok til at dække deres fartplaner.
Boeing har stoppet produktionen af 737 MAX. Midlertidigt hedder det. Måske det bliver permanent. I hvert fald med navnet 737 MAX malet på siderne af flyet.
Stadig flere mennesker er nemlig bange for at rejse med MAX-flyene, selvom de er blevet forbedret og modificeret. Bare navnet 737 MAX får passagererne til at stejle.
Boeing taber hver måned millliarder, så der måtte vel ske noget drastisk. Det kom i går. Boeings magtfulde administrerende direktør Dennis Muilenberg blev fyret med øjeblikkelig virkning. Sammen med ham blev også Boeings pressechef sparket ud.
I Muilenburgs stol sætter Boeings bestyrelses-formans David Calhoun. Han har i det mindste den fordel, at han ikke har en baggrund fra luftfarts-branchen og pletter på sit CV,
62-årige Calhoun er regnskabs-ekspert og arbejder til dagligt i investerings-selskabet Blackstone. Inden da har han været topchef for analyse-firmaet Nielsen.
David Calhoun overtager formelt set direktør-stillingen i Boeing fra den 13. januar. Hans opgave bliver både at få reddet flyfabrikkens økonomi og genrejst tilliden til navnet Boeing.
Forgængeren Dennis Muilenberg ignorerede længe den ulmende krise hos Boeing efter de to fatale flystyrt.
I begyndelsen afviste han, at Boeing kunne have nogen skyld. Det måtte være piloterne, der havde begået fejl.
Siden måtte han modificere sin holdning flere gange, efterhånden som flere og flere grimme historier kom frem om Boeing og 737 MAX flyet.
Boeing skal således bevidst have sendt et fejlbehæftet fly på markedet, fordi der ikke var tid til at udvikle et helt nyt fra grunden. I stedet blev der lappet på en 50 år gammel konstruktion og lagt en ordentlig omgang make-up ovenpå.
Desuden skal produktionen af MAX flyene have været sjusket, afslørede ”whistle blowers” i skikkelse af tidligere Boeing ansatte i amerikanske aviser og ved høringer i USA’s parlament.
Muilenberg har derfor længe stået til tælling. Det var kun et spørgsmål, inden han blev slået helt knock out.
Af Boeings officielle pressemeddelelse fremgår det, at Muilenberg trådte tilbage, fordi bestyrelsen ikke længere havde tillid til ham.
”Bestyrelsen har besluttet, at en ændring i ledelsen er nødvendig for at kunne genoprette tilliden til virksomheden. Vi skal reparere relationer til myndigheder, kunder og alle andre interessenter. Boeing vil fremover være mere åben, effektiv og proaktiv i sin kommunikation,” skriver flygiganten i sin pressemeddelelse.
Teksten udtrykker ikke den mindste tak til den afgørende direktør. Ikke engang med en formel vending, som man ofte ser i den slags situationer. Det tyder på, at sparket har været hårdt og eftertrykkeligt.
Timingen en dag før juleaften kan man altid diskutere. Julen bliver nok ikke så skæg hos familien Muilenberg.
(Indledningsfoto til artiklen: Dennis Muilenberg / Boeing)
Skriv et svar