Hvis man er verdens største flyfabrikant og i øjeblikket vader i sit livs værste krise, må det virkelig være svært at få et smil frem på læberne og frembringe et par optimistiske bemærkninger.
Boeings 737 MAX fly har haft start-forbud siden marts efter to grimme styrt. De større Boeing 787 Dreamliners har konstant motor-problemer. Nu er der fundet små flænger i skroget på ældre Boeing 737 NG maskiner – og lanceringen af fremtidens Boeing 777X fly er udsat på ubestemt tid.
Alligevel forsøger Boeing at udsprede positive nyheder. Den seneste nye er, at flyfabrikken håber at kunne aflevere modificerede 737 MAX maskiner til flyselskaberne i december.
Det er ikke ensbetydende med, at flyene også må lette med passagerer. Det sker nok først næste år. Mange mener til marts.
Men hvis Boeing får lov til at flytte de færdige, men endnu ikke godkendte fly, over til kunderne, falder der to sten fra hjertet hos finansfolkene i den store flykoncern.
Dels vil få Boeing modtage størstedelen af købsprisen pr. maskine fra flyselskaberne. Den er normalt fordelt over flere rater – med et forskud, en rate ved udlevering og én ved i-drift-tagelse.
Dels slipper Boeing for sit dyre parkerings-problem. Selvom 737 MAX har haft start-forbud siden marts, har Boeing fortsat med at producere 42 maskiner om måneden. De mange fly står nu og fylder op på lejede flyvepladser og sågar på Boeing ansattes bil-p-pladser omkring fabrikken,
Man kan selvfølgelig sige, at en tilladelse til udlevering af fly vil være en stor fordel for Boeing. Men det hjælper ikke mange flyselskaber som f.eks. Norwegian, der har huller i fartplanen på grund af de manglende fly.
Inden alle de bestilte 737 MAX maskiner er afleveret til kunderne – og de allerede eksisterende er blevet modificeret med nye sikkerheds-computere – kan der sagtens gå mange måneder fra nu.
Boeing kan dog så småt mærke, at datoen for en re-lancering nærmer sig. I hvert fald på det amerikanske marked.
I hvert fald har USA’s uafhængige kontrol organ Technical Advisory Board (TAB) ikke flere indvendinger mod Boeings modifikationer af den fejlbehæftede 737 MAX model.
Boeing håber derfor stadig, at USA’s luftfarts-myndigheder FAA vil påbegynde godkendelsen ”i det løbende kvartal”.
Denne godkendelse omfatter bl.a. fem trin med simulator tests, praktiske prøve-flyvninger og træning med besætninger.
Boeing fortæller, at en første test af den nye software er foretaget i simulator. De øvrige gennemføres i den nærmeste fremtid.
Målet for Boeing er i første omgang at kunne flytte de nye 737 MAX maskiner over til kunderne. I alt menes der at være tale om 350 fly. Alle disse fly skal modificeres og tjekkes enkeltvis, inden det sker.
Boeing antyder også, at man håber at se de første 737 MAX i rute igen i januar. Det lyder dog som alt for optimistisk.
To af Boeings største amerikanske kunder – American Airlines og Southwest Airlines – har nemlig streget 737 MAX helt ud af deres fartplaner frem til marts. Konkurrenten United siger midten af februar.
Europa er så en helt anden ting for Boeing. Her skal 737 MAX nemlig igennem ekstra kontroller og tests hos de europæiske sikkerheds-myndigheder EASA.
EASA-folkene stoler ikke voldsomt på deres amerikanske kolleger hos FAA efter de mange skandale-beretninger om Boeing 737 MAX og sjusk i bygningen af dem.
Så sent som for et par dage siden understregede EASA, at man ville gå meget grundigt til værks, når de forbedrede 737 MAX fly skal tjekkes i alle ender og kanter. ”Det tager den tid, det tager,” siger EASA….
Skriv et svar