Boeing har taget et vigtigt skridt i retning af mere miljø-rigtig og CO₂ besparende flyvning.
Frem til 2030 vil motorerne på alle Boeings civile flytyper kunne køre med 100 procent bæredygtige og grønne brændstoffer.
Det gælder selvfølgelig først og fremmest passagerflyene, for det er dem, som Boeing er mest kendt for, og flest mennesker er i berøring med.
Mange jetmotorer fungerer allerede i dag med benzin, der har iblandet op til 50 procent bio-brændstof fremstillet af f.eks. korn, træ-rester fra skovene eller hus-affald.
Der er dog langt op til, at bio kan overtage passager-flyenes motorer helt. Ifølge internationale aftaler skal det ske senest i 2050, hvor luftfarten også skal have reduceret sit CO₂ udslip med 50 procent.
Den afstand vil Boeing nu forkorte markant med sit nye initiativ. Med 20 år faktisk. Det viser Boeing fra en helt ny og positiv side.
I de seneste par år har USA’s største flyfabrikant ellers haft hænderne fulde med at afværge sin skandale med 737 Max flyet, der fik startforbud efter to fatale styrt.
Max maskinen har først for nylig fået lov til at lette igen i USA og Sydamerika. Europa ventes at følge efter med en start-tilladelse i næste uge.
Inden da har Boeing dog måttet acceptere at betale bøder og erstatning på 2,5 milliard dollars eller ca. 15,5 mia. kroner for sine forseelser med Max.
Det nye grønne projekt sætter Boeing i et anderledes positivt lys, der formentlig kan være med til at flytte det store publikums opmærksomhed bort fra 737 Max.
Selvfølgelig er 346 menneskers dødsfald ved flystyrtene vigtige, men klima, CO₂ belastning og jord-opvarmning er altså endnu vigtigere.
Boeing har allerede med succes gennemført de første test-flyvninger med 100 procent bio-brændstof. Første gang var i 2018, hvor et Boeing 777 fragtfly fra FedEx var pioner på dette område.
Ifølge Boeing er det ikke teknologien, der sætter grænser for udbredelsen af bio-brændstof for tiden. Det er snarere offentlige myndigheders forsigtighed og mangel på fabrikker, der kan fremstille den grønne benzin i tilstrækkelige mængder.ng fr
”Bio-brændstoffer vil være den sikreste og mest bæredygtige løsning til at reducere CO2 forurening fra luftfarten i de kommende årtier”, skriver Boeing….
(Indledningsfoto til artiklen: Benjamin Brandt / Pixabay)
Skriv et svar