Boeing har tilsyneladende ikke haft travlt med at rette defekter på sine nye 737 MAX maskiner, selvom flere flyselskaber havde meldt om fejl.
Det gælder bl.a. alarm-lamper i cockpittet om, at flyenes såkaldte MCAS computer ikke fungerede ordentligt. I dag får denne computer skylden for to fatale flystyrt med over 300 dræbte.
Boeing kendte til defekten allerede i 2017, viser nye afsløringer i USA. 2017 var før, flyselskaberne havde modtaget de første 737 MAX maskiner.
Flyfabrikanten anså imidlertid ikke alarmerne for at være vigtige, og derfor ville Boeing først kigge på problemet i 2020.
Desuden var MCAS alarmerne ekstra-udstyr, som langt fra alle flyselskaber købte for at spare på udgifterne til de i forvejen dyre nye MAX maskiner.
På nuværende tidspunkt er det uklart, om alarmen virkelig kunne have forhindret de to flystyrt i Indonesien i oktober og Ethiopien i marts. Den kunne dog have givet piloterne vigtige indikationer om, at de skulle gribe ind med manuel styring noget før.
I mellemtiden har Boeing besluttet, at MCAS alarmerne skal være gratis i fremtiden. En ringe trøst for de to flyselskaber, som måtte opleve fatale flystyrt, før der blev gjort noget seriøst ved de tekniske problemer.
I mellemtiden har Boeings 737 MAX maskiner start-forbud, og dét ser ikke ud til at blive ophævet sådan lige med det samme.
Verdens største flyselskab – American Airlines – har nu skubbet det forventede tidspunkt, hvor de reparerede 737 MAX fly kan gå på vingerne igen. Oprindeligt havde American sat den 19. august som datoen. Nu hedder det 3. september.
Det betyder dog langt fra, at den nye dato også kommer til at holde. Selv Boeing lyder mindre optimistisk på det seneste.
For et par uger siden meddelte verdens største flyfabrikant, at man håbede, at 737 MAX kunne få start-tilladelse hen mod udgangen af året, men gerne før.
Med 24 ”groundede” MAX’er er American Airlines en af Boeings største kunder for den nye flytype, der egentlig kun er en modernisering af en konstruktion, som har været i luften siden 196x. American Airlines har desuden bestilt yderligere 76 Max’er.
American’s ledelse er indtil videre loyal over for Boeing, selvom der næsten hver uge dukker nye uhyggelige detaljer op.
For godt en uge siden måtte Boeing således indrømme, at man muligvis havde anvendt fejlbehæftede reservedele i sine 737 MAX maskiner.
Reservedelene skal ikke være specielt farlige, men reaktionen fra den amerikanske luftfarts-myndighed FAA kom prompte og direkte.
Hvis ikke Boeing udskiftede de pågældende reservedele på samtlige 737 MAX fly inden 10 dage, kunne flyve-tilladelsen blive forsinket nok engang.
I et statement siger American Airlines, at man har fuld tillid til Boeing, og til at 737 MAX vil fungere fint, når opgraderinger er monteret – og piloter er uddannet i de nye funktioner.
Det kan dog også bare være et politisk spil for galleriet. Udfaldet af Max maskinerne koster nemlig flyselskabet mange millioner.
I øjeblikket må American aflyse 115 afgange om dagen. Den nye udsættelse af start-datoen betyder, at mindst 1.610 yderligere afgange må streges.
Skriv et svar