Mange opfindere og iværksættere har vist forslag til, hvordan verdens fremtidige trafik-problemer kunne løses. En af de ideer, der ofte går igen, er flyvende taxier.
Verdens to største flyfabrikker Boeing og Airbus deltager også i kapløbet om fremtidens ”hyrevogne”, som bruger luften til at komme frem. Ikke overfyldte gader og veje i storbyerne.
Lige nu har Boeing næsen forrest. Den amerikanske flygigant har nemlig som den første fået en elektrisk drevet taxi til at flyve i virkeligheden.
Det skete i den forløbne uge, hvor Boeings autonome NeXT taxi var i stand til at lette, svæve og lande igen. Det skete i Boeings forsknings-center i Manassas i den amerikanske delstat Virginia.
Boeing fejrer naturlig begivenheden som en milepæl i historien. Også selv om fartøjet mangler at vise, at det kan skifte til flyvning fremad, bremse i luften, skifte retning osv.
Lad os alligevel lære et par nye betegnelser at kende, for de to forkortelser vil vi nemlig høre mange gange i de kommende år, efterhånden som flere og flere fabrikanter præsenterer flyvende taxier.
Den ene forkortelser er PAV eller Passenger Air Vehicle – ofte tilføjet et A forrest. Det står som for Autonomous som markering af, at fremtidens taxi flyver uden chauffør. Man indtaster sin destination – og den flyvende hyrevogn finder så vej helt af sig selv.
Den anden forkortelse er en gen-oplivning af begrebet VTOL – Vertical Take Off and Landing. Fly, der kan starte og lande lodret lige som en helikopter, ses især i militære kredse. Nu får taxabranchen sin egen version.
Boeing ved selvfølgelig et og andet om fly og flyvning. Derfor kommer det ikke som en overraskelse, at Boeing er med helt fremme i førerfeltet for en flyvende taxa. Men allerførst er Boeing bestemt ikke.
I Dubai flyver de første taxier allerede på prøvebasis. De er bygget af det lille tyske firma Volocopter og minder på mange måder om Boeings NeXT fartøj. Begge flyver nemlig helt uden menneskelig pilot
Airbus har også vist en slags flyvende minibus, der kan bruges til taxi. Den ventes at tage sin første flyvning her i begyndelsen af 2019.
I feltet af mere eller mindre kendte navne, som drømmer om at bygge flyvende biler og busser, finder vi også Rolls-Royce, Aston Martin og såmænd også Uber.
Mon firmaet får lov til at vende retur til Danmark, når de næste Uber taxaer bevæger sig i luften. Heroppe konkurrerer de jo ikke direkte med de normale taxa-selskaber.
Alle pionererne i PAV og APAV er dog enige om én ting:
Storbyernes kroniske forstoppelser og trafikpropper kan ikke alene løses ved at forbyde privatbiler i byernes centrum og lade dem afløse af elbusser, letbaner eller cykel motorveje.
Flyvende taxaer, der bevæger sig ved hjælp af elektriske motorer, vil også blive et velkendt syn i fremtidens storbyer.
Her vil de f.eks. blive anvendt til at flyve passagerer fra hoteller og kontorer til og fra lufthavnen, der ligger nogle kilometer fra downtown.
Boeings NeXT forslag opererer med taxaer, der kan flyve 60 kilometer på en opladning. Det er en ret kort distance og betyder, at mini-flyet skal stå ved en stikkontakt efter hver anden tur.
Omvendt står de fleste land-baserede taxier jo i kø på holdepladser en stor del af dagen. Her kan de snildt blive ladet op, mens de alligevel er parkeret….
Skriv et svar