Marts var en miserabel måned for USA’s største flybygger. På mange måder, og Boeing ligner mere og mere en virksomhed i dyb krise
Senest er det kommet frem, at flyselskaberne har droppet hele 150 bestillinger af Boeings skandale-ramte 737 MAX på denne ene måned.
Samtidig har Boeing fundet nye software-problemer i sin forbedrede 737 MAX. De vil påny forsinke de første prøveflyvninger og myndighedernes godkendelse til at gå på vingerne med passagerer i.
Oveni har Boeing måttet lukke sine største fabrikker til passagerfly på ubestemt tid, fordi der var udbrudt COVID-19 smitte hos personalet. Mindst én ansat er død af virussen.
Når man kigger på de netop offentliggjorte salgs-statistikker for marts, ser Boeings marts egentlig slet ikke så ringe ud.
Der er således kommet bestillinger på 31 nye fly. De er dog næsten alle militære. Ovre i den civile afdeling solgte Boeing et ekstra B-767 fragtfly til Fedex.
Desuden optræder en ordre fra japanske ANA på 11 styk 787-10 og en 787-9 Dreamliner i salgs-oversigten for marts, selvom købet faktisk blev offentliggjort en måned tidligere i februar.
Hvad der er meget værre, finder man længere nede på listen. Her står, at kunderne har afbestilt hele 150 Boeing 737 MAX i marts.
De største aflysninger kommer fra leasing-selskabet Avolon, der ikke vil have 75 af de bestilte 737 MAX. Det brasilianske lavpris selskab hoppede fra 34 maskiner. I februar mistede Boeing allerede ordrer på 41 MAX fly.
Meget kunne altså tyde på, at leasing-firmaer og flyselskaber bruger Corona krisen som anledning til at afbestille de 737 MAX, som de havde bestilt i gode tider. I årets tre første måneder er antallet af afbestillinger på Boeing 737 MAX nu oppe på 314.
I hele første kvartal af 2020 har Boeing kun udleveret 50 passagerfly til kunderne. Det er 29 styk Boeing 787 Dreamliners, seks 777 og fem 737 NG.
Så ser situationen helt anderledes ud hos Boeings ærkerival Airbus, selvom man her også kan mærke COVID-19 krisen. Air har et plus på 290 ordrer.
Airbus oplever især, at flyselskaber gerne vil have skubbet leveringer af fly til et senere tidspunkt. Lige nu har de ikke anvendelse for dem, når flytrafikken er nede på næsten nul.
Flere problemer med 737 MAX
Lige før påske måtte Boeing meddele, at man havde fundet nye farlige fejl i den forbedrede version af sit 737 MAX fly.
Ifølge amerikanske nyhedsmedier drejer den ene fejl sig om, at autopiloten kan stoppe med at virke under landing under bestemte forhold. Den anden kan føre til, at piloterne kan miste kontrollen med flyet, der så går ind i et styrtdyk mod jorden.
Disse fejl skal Boeing rette med det samme. Det vil forsinke vigtige test-flyvninger, der er en del af de amerikanske myndigheders nye godkendelse af 737 MAX til passager-transport.
Boeings rival til Airbus’ A320 bestseller har haft flyve-forbud i over et år, efter at tekniske problemer var skyld i to fatale styrt med 346 dræbte.
Boeing håbede oprindeligt på, at 737 MAX igen kunne gå på vingerne før jul. Så hed det sig januar, februar og marts.
De amerikanske flyselskaber har indtil videre taget MAX ud af fartplanerne frem til september. I Europa venter Ryanair ikke på at modtage sine første MAX fly før sidst på året.
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar