I de senere år har booking portaler på internet overtaget en større og større del af omsætningen for hoteller, flyselskaber, restauranter og bil-udlejere. Men bestemt ikke uden kritik undervejs.
Mange hoteller føler sig ”blackmailet” af de offensivt agerende portaler og hævder, at man kan få billigere værelser ved at kigge på hotellernes egne hjemmeside.
Forbruger-organisationer og medier har samtidig afsløret, at det ofte er svært at gennemskue, hvad den endelige pris på f.eks. et hotelværelse er. Den er i hvert fald ikke lig med det gode tilbud, som booking portalerne reklamerer med på forsiden.
Selvfølgelig er der store forskelle fra portal og portal. Som i alle andre brancher findes der også her sorte får, som man helst skal undgå. Og rigtigt gode portaler, der bestemt er til at stole på.
EU vil forsøge nu forsøge at rydde op med sin nye forordning 2018/0112, der skal bringe mere fairness og gennemsigtighed i omkring 7.000 online portaler.
De dækker mange forskellige brancher og industrier, men især hoteller og restauranter får glæde af de nye regler i deres samarbejde med booking portalerne.
De nye EU-regler får direkte betydning for omkring 200.000 hoteller og 1,7 millioner restauranter og cafeer i Europa.
De ligger i øjeblikket under hårdt pres fra især tre store booking portaler, der tilsammen sidder på 90 pct. af det europæiske marked.
Det giver en nærmest monopol-agtig situation, der har ført til unfair forretnings-metoder, klager hotellernes og restauranternes branche-organisationer som f.eks. danske Horesta.
De nye EU-regler skal bl.a. medføre:
En større transparens i ranking og søgeresultater skal gøre det nemmere at tage de bedste rejse- og hotel-bookinger.
Portalerne skal indføre bedre klage-instanser for kunderne. Klager skal blive behandlet hurtigt og korrekt inden for en passende tidsramme.
De forretnings-betingelser, som booking platforme bruger over for virksomheds-kunder og hoteller, skal gøres klarere end i dag. Det skal være nemmere at tilpasse sig ændrede forhold.
Hvis online platforme vil straffe virksomheder, skal de være velbegrundede. Desuden skal den straffede kunne forstå sanktionerne og finde dem realistiske.
I praksis betyder det, at hoteller, restauranter osv. Ikke kan få lukket deres konti af booking portalerne uden først at få en klar begrundelse samt mulighed for at anke afgørelsen….
Endelig sikrer aftalen virksomheder mod at få lukket deres konti af bookingportalerne, uden at disse giver en klar begrundelse eller mulighed for at appellere afgørelsen….
Skriv et svar