Det er ikke særlig miljørigtigt. Det strider også mod de rejse-trends, vi ser her i Corona tiden. Men Overture kan meget vel være en forsmag på fremtidens passager-transport, og den foregår voldsomt hurtigt.
Overture er navnet på et amerikansk overlyds-passagerfly, der ventes at gå i luften første gang næste år. Det sker på himlen over Mojave ørkenen i Californien.
Det bliver heller ikke med et Overture i fuldt format. I stedet vil designet blive afprøvet i praksis med en prototype i 1/3 størrelse. Boom XB-1 hedder den.
Det superslanke fly blev vist første gang for offentligheden i den forgangne uge. Det var det foreløbige højdepunkt i en fire år lang historie, hvor lille Boom Technology sigter efter at blive den første uafhængige flyfabrikant i verden, som udvikler og bygger et passagerfly til hastigheder på op imod 2.000 kilometer i timen.
Boom vil dermed tage arven op efter det europæiske Concorde, der revolutionerede den civile lufthavn i slutningen af det forrige årtusinde.
Concorde var fascinerende flot og imponerende, men blev aldrig nogen økonomisk succes for de to eneste flyselskaber, der tog det i brug – Air France og British Airways.
Concorde var alt for kostbar at bygge, forurenede vildt og brugte uanede mængder af brændstof. Desuden fløj Concorde bogstaveligt talt ind i støj-problemer, fordi folk nede på jorden ikke ville acceptere braget, når flyet brød gennem lydmuren.
Derfor endte Concorde med udelukkende at flyve mellem New York, Paris og London. Hastigheden måtte først drejes op et godt stykke ude over Atlanten.
Boom mener at have løst de fleste af disse problemer med ny teknologi. Måske lige bortset fra prisen. Overture bliver en hurtig transport til dem, der har råd. Typisk forretningsfolk.
XB-1 modellen, der blev vist i sidste uge, er ligesom originalen fremstillet af mange forskellige lette materialer. Det er f.eks. titanium, kulfiber og aluminium, der er valgt for at skabe en balance mellem styrke, vægt og stabilitet.
Modellen er 21,6 meter lang. Den har delta-vinger ligesom Concorde. Både deres design og størrelse i forhold til flyets krop har været gennem tusinder af computer-simulationer og tests i vindtunnel.
XB-1 har tre jetmotorer fra General Electric, der ligesom selve flyet vil blive skaleret op med en faktor tre, når Boom nyheden går i luften med passagerer ombord i 2025. Motorerne er udviklet til at bruge biobenzin, så lidt for klima og forurening gør Boom da.
Ligesom Concorde har XB-1 en lang og piletynd næse, der blokerer for piloternes udsyn under start og landing.
I den gamle Concorde blev problemet ordnet ved, at flyets næse kunne vippes ned. På XB-1 bruger Boom i stedet moderne teknologi, der er opfundet siden Concorde.
Overture udstyres nemlig med avancerede video-kameraer, der sidder i næsen. De sender “real time” billeder af verden foran flyet ind på et stort farve-display med høj opløsning i cockpittet foran de to piloter.
Under start og landing ser piloterne et virtuelt vindue gennem flyets næse. Det bliver ligesom at sidde i en fly-simulator eller bruge et avanceret computerspil.
Efter præsentationen – den såkaldte ”roll-out” – i sidste uge skal XB-1 gennemgå en række tests på jorden. I begyndelsen af næste år transporteres XB-1 til ørkenen i Californien for tests i luften.
Boom Technology siger, at udviklingen følger planen. Den har ikke været påvirket synderligt af Corona krisen og luftfartens nedtur. Spørgsmålet er, om det også holder i de kommende år.
Alle større flyselskaber ligger nemlig under voldsomt pres for at spare penge og blive meget mere klima-rigtige end i dag. Derfor er motorer med el eller brint mere aktuelle end nogensinde før.
Boom regner ikke med, at der vil være et større marked for supersoniske flyrejser før i slutningen af 2020’erne.
Måske det spændende Overture projekt når at blive overhalet indenom inden da. Nemlig af fly, der er meget langsommere, men meget mere forureningsfri….
(Indledningsfoto til artiklen: Boom Technology)
Skriv et svar