Landets største rejse-udbyder og det tilknyttede flyselskab havde engang en meget berømt dansker. Simon Spies var sit eget selskabs bedste reklame-søjle. Han levede selv op til det gamle slogan ”Spies, rejs og vær glad.”
Spies’ kommende ejer er mange gange rigere end ”formanden.” Til gengæld er han langt fra så ofte med i ugeavisernes spalter. Han optræder mere i overskrifterne på erhvervssiderne.
Når Spies’ turbulente bagland i England forhåbentligt meget snart får ro over geledderne, bliver det med den 52-årige kinesiske mange-milliardær Guo Guanchang som ejer.
Via sit Fosun konglomerat af virksomheder står han nemlig til at overtage det meste af Thomas Cook Group, der bl.a. ejer Spies i Danmark og Spies’ eget flyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia.
Dramatikken hos Spies’ ejere har stået på i flere år. Thomas Cook Group har nemlig ekspanderet så stærkt, at der til sidst ikke var en krone i kassen.
I de senere måneder har vi den ene uge hørt, at gruppen ville sælge sit flyselskab, der er Europas største i charter. Thomas Cook ville i stedet koncentrere sig udelukkende om ferie-hoteller. Væk skulle også rejse-arrangører og rejse-bureauer.
Den næste uge ville Thomas Cook så ikke af med det overskuds-givende Thomas Cook Airlines, som også det store tyske flyselskab Condor hører under.
Ugen efter lød overskrifterne så, at Thomas Group Group var ved at gå konkurs, og at koncernens kinesiske mindretals-aktionær ville overtage hele biksen.
For så i går at ende med foreløbigt, at gruppen deles op i to. Flyselskaberne skal køre som en egen virksomhed. Det samme gælder for de øvrige aktiviteter – herunder hotellerne- der samles i et separat selskab.
I modsætning til mange andre dele af Thomas Cook Group har danske Spies og det nordiske flyselskab været en god forretning.
Derfor tager man den megen turbulens i baglandet med knusende ro: ”Vi kører med business as usual,” siger Spies’ kommunikationschef Lisbeth Nedergaard til Trends & Travel.
”Vi har efterhånden vænnet os til den lidt forvirrende situation blandt dem, der ejer os. Det påvirker os ikke i det daglige. Hverken vores medarbejdere eller vores kunder. Spies og Thomas Cook Airlines Scandinavia giver overskud og kører godt. Det giver ro i geledderne, forklarer hun.
Det nye skaktræk, der blev vedtaget i går, ser ud til at give den internationale Thomas Cook Group den nødvendige kapital til at overleve og køre videre. Den nye struktur mangler dog formelt at blive godkendt af aktionærerne og af konkurrence-myndighederne.
Efter planen skal den fremtidige rejsedel have kinesiske Fosun Tourism Group med op til 75 pct. som ejerandel. De resterende 25 pct. får Thomas Cook gruppens banker for at finansiere redningen med 3,7 milliarder kroner i ny kapital. Desuden omdannes eksisterende gæld til aktier.
I den nu separate flyselskabs-del bliver ejerforholdene præcist modsat. Bankerne får 75 pct. og kinesiske Fosun op til 25 pct.
Fosun er selv et kæmpestort konglomerat i Kina med bl.a. et omfattende rejse-foretagende. Ud over kapital kan Fosun formentlig skaffe flere kinesiske turister til Thomas Cook hotellerne i Europa.
Måske Thomas Cook rejse-arrangører som f.eks. Spies i Danmark, Ving i Sverige og Norge, Globetrotter i Sverige samt Tjäreborg i Finland ligefrem vil begynde at sælge charter-ferie for skandinaver i Kina.
Til gengæld er det nok mere usikkert, hvad bankerne vil med et konsortium af flyselskaber og 116 passager-jets. Den slags plejer de ikke at ville eje i længere tid.
Sandsynligheden taler vel for, at flyselskaberne vil blive solgt videre inden ret længe. Som helhed eller i enkelte dele.
Richard Bransons Virgin Atlantic har i hvert fald flere gange udtrykt interesse i at købe Thomas Cooks engelske flyselskab.
Tilsvarende har Lufthansa nævnt, at det kunne være interessant at købe Condor tilbage. Det solgte Lufthansa ellers til Thomas Cook i 2003….
Skriv et svar