Corona krisen har ikke kun sat fokus på, hvor sårbare vores lande og samfund er for en smitsom og farlig virus. Den har også lært os at bruge teknologi på en anderledes måde, så vi kan færdes mere trygt og sikkert.
Ti-tusinder af danskere har f.eks. lært at bruge video-chat og online-møder frem for at sidde fysisk tæt på kollegerne i et lukket lokale.
Apps som Zoom, Skype, Microsoft Teams, WhatsApp, Facebook og Google Dup vil også få en langt større indflydelse på vores rejser fremover.
Spørgsmålet er f.eks, om forretningsfolk vil rejse lige så meget efter Corona som før, når de nu har opdaget, at video-møder på pc’en, tabletten eller mobiltelefonen kan være lige så effektive som at sidde fysisk over for sin udenlandske kollega, kunder eller leverandør.
Rejse- og hotel-verdenen har også haft den kunde-tomme Corona periode til at planlægge nye service-former, hvor moderne teknologi får en vigtig rolle.
En app klarer det hele
Dét er præcist, hvad den hollandske hotelkæde CitizenM har gjort med sin nye kunde-app. Den sparer en masse manuelle arbejds-gange og kontroller. Samtidig indfører app’en et næsten kontaktløs forhold mellem hotelgæst og hotel.
Allerede inden den nye app var CitizenM en af verdens mest high-tech’ede hotelkæder. Den tilbyder f.eks. gratis lån af store Mac computere i sin lounge., hvilket man bl.a. kan afprøve på kædens i øjeblikket eneste hotel i Danmark – CitizenM på Rådhuspladsen i København.
Hotelværelserne styres via en lille iPad, hvor man kan holde kontrol med tv, digital belysning, air condition, motor-drevne gardiner eller bestille mad- og drikkevarer fra.
CitizenM går nu et stort skridt videre med sin nye app. Her bruger man sin egen smartphone til at ordne stort set alle procedurer og opgaver i forbindelse med et hotel-ophold. Plus nogle flere og underholdende ting.
Mobiltelefonen fungerer således som digitalt nøglekort til at åbne og låse værelses-døren. Man behøver heller ikke at skanne sit pas ved ankomsten – hverken ved selvbetjenings-terminaler eller lade receptions-personalet gøre det.
Når gæster tjekker ind, kan de bruge app’en til at bestille mad og drikkevarer. På værelset bruger de app’en til at styre lys, tv osv. Ved udtjekning kan de på app’en kontrollere, hvad de har bestilt under opholdet og skal betale. Sidstnævnte sker kontant- og kontaktløst.
App’en kan også fornøje
Meget praktisk har CitizenM sørget for, at kædens nye app ikke kun kan bruges til hotel-interne opgaver. App’en indeholder således mange features, der gør det lettere at finde på noget i den by, man opholder sig i. Derudover hjælper app’en hotelgæsten med at holde sig i god form.
App’en har f.eks. et søgefilter, der viser gå-afstande til de nærmeste attraktioner. Man kan søge efter byens “hotspots”, finde byens grønne områder og få udpeget gode løberuter i nærheden af hotellet.
På selve CitizenM hotellet kan app’en udføre følgende funktioner.
- Fuldstændig kontaktløs ind- og udtjekning
- Betaling for alle indkøb på hotellet
- Styring af rummets atmosfære – lys, persienner, temperatur
- Valg af et værelse allerede på vej til hotellet
- Bestilling af mad og drikke
- Fuld underholdningskontrol på værelset – brug telefonen som en fjernbetjening
- In-app service-anmodninger – ekstra puder, toiletartikler, morgenvækning
Sikker sundhed
Den kontakt-læse oplevelser er langt fra den eneste nye sikkerheds-foranstaltning, som CitizenM har indført, mens det meste af Danmark sad indelåst i hjemmet og måtte nøjes med at se tv i stedet for at gå ud eller tage på rejse.
CitizenM tilbyder kun én type hotelværelse, hvilket gør det relativ nemt at at implementere nye hygiejne-standarder.
Alle værelse har nu fået særlige overflader af Corian materialer, der kan renses og rengøres nemtæ Værelserne er uden tæpper, sengetæpper eller chokolader på puder.
Hvert enkelt værelse bliver ventileret med 100 procent luft og ikke recirkuleret, sådan som man ofte ser på ældre hoteller.
Gæsterne kan samtidig vælge, om de vil have rengjort værelser og skiftet sengetøj hver dag. Som udgangspunkt kommer ingen andre ind på værelset end gæsterne selv.
Alle CitizenM hoteller har fået desinfektions-stationer med håndsprit, der står klar overalt til brug for både gæster og ansatte.
Elektrostatiske sprøjter stårklar til at desinficere gæsternes baggage, fællesområder og værelser efter udtjekning.
Holdt åben under Corona
Som alle andre hoteller har CitizenM selvfølgelig været ramt af Corona krisen med rejse-restriktioner, lukkede landegrænser og stort set ingen flyforbindelser.
Men modsat mange af sine konkurrenter valgte CitizenM at holde alle sine hoteller åbne. Desuden fyrede eller sendte CitizenM ikke sine mange ansatte hjem. De beholdt alle deres job.
I stedet blev alle CitizenM’ere bedt om at hjælpe med til at udvikle nye services og features, der kunne gøre fremtidige hotelgæsters ophold mere behagelige, hygiejniske og sundheds-mæssigt sikre.
I den forbindelse måtte ny teknologi og mobiltelefonen gerne være et vigtigt element. Den kan nemlig være med til at skabe en effektiv og kontakt-løs gæste-oplevelse.
CitizenM stillede derudover 1.000 værelser gratis til rådighed for Corona læger, sygeplejersker og hverdagens helte i de byer, hvor hotellerne er placeret.
Samtidig forærede CitizenM over 1.000 helt ny og ubrugte iPads til velgørenheds-organisationer verden over, der arbejder med COVID-19 projekter, patienter og pårørende.
Hotelkæden blev stiftet i 2008 – midt under finanskrisen. CitizenM har derfor fra begyndelsen været god til at tilpasse sig forholdene og være modstands-dygtig. Kæden har i dag 22 hoteller i ni lande.
Ideen med at bruge smarte teknologi i hele sin drift og kunde-kontakt er født ad den vej. I stedet for at følge de traditionelle arbejdsgange og strukturer, der prægede hotelbranchen, valgte CitizenM at skabe noget grundlæggende nyt.
CitizenM har f.eks. struktureret sine medarbejdere i effektive små teams, der er til stede dag og nat. Gæsterne ser derfor de samme ansigter og er i kontakt med færre medarbejdere ned på et typisk hotel.
CitizenM’s morgenmad er forseglet i poser og er til rådighed i både lounge, på værelse og som take-away. Alle betalinger foregår kontant- og kontaktløs….
CitizenM’s gratis hotel-app kan downloades her til iPhone/ iPad og her til Android….
Læs også Trends & Travels anmeldelse af CitizenM hotellet i København her….
(Indledningsfoto til artiklen: CitizenM)
Skriv et svar