Mens de fleste danske og udenlandske hoteller suger på labben og klager sig over en voldsom nedgang i omsætningen, drøner den hollandske citizenM kæde af designer og boutique-hoteller. derudad.
citizenM er lige gået ind på det store tyske marked med Hamborg og Munchen som første mål. Desuden har citizenM netop åbnet i Seattle – hjembyen for Microsoft og Boeing.
Samtidig holder citizenM skarpt udkig efter en bygning i det indre København, der kan rumme kædens hotel nummer to i den danske hovedstad.
citizenM’s første danske hotel på Rådhuspladsen i den danske hovedstad er blevet en rigtig god succes. Derfor vil kæden så hurtigt som muligt åbne et hotel ekstra.
”Vi er vilde med København, der med sin afslappede livsstil, alsidige kultur og internationale åbenhed passer helt fint til vores stil,” forklarer Meindert Jan Tjoeng i et interview med Trends & Travel.
Tjoeng er Managing Director for Development & Investment EU & Asia og dermed en af de personer, der sidder i cockpittet for citizenM imperiet.
Han fortæller, at kæden er lidt kræsen med hensyn til, hvor nye hoteller bliver åbnet. Placeringen skal passe til citizenM’s strategi og stil:
”Vi søger i øjeblikket en ejendom på eller i direkte nærhed af Kongens Nytorv. Så vil vi have et hotel i hver sin ende af Strøget,” forklarer Tjoeng.
citizenM’s første danske hotel er placeret i en tidligere kontor-ejendom. Det må den næste også gerne være, fordi der her typisk er mange rum af samme størrelse.
Teknologi og hygge
citizenM hotellerne er kendte for at være med helt fremme, når det gælder teknologi.
Online registrering indtjekning er allerede en gammel ting for citizenM. Det har man kunnet i flere år, før andre hotelkæder er fulgt efter.
I dag er det nye hos citizenM en app til mobiltelefonen, der klarer (næsten) alle ting i forbindelse med hotel-opholdet.
App’en kan f.eks. bruges som værelses-nøgle. Inde i værelset bruges mobilen til at styre varme, air condition, tv, radio, lys, gardiner osv. Lyset er i øvrigt intelligent og kan indstilles i både farver og styrke.
Har man et eget streaming abonnement hos f.eks. Netflix, kan det trylles frem på hotelværelsets store tv-skærm. Igen via app’en eller en lille iPad mini tablet, der også ligger på værelset.
Endelig kan app’en bruges til at bestille Room Service eller som guide rundt i den by, hvor citizenM hotellet ligger. Med gode tips til koncerter, cafeer, restauranter, museer osv.
citizenM’s meget åbne indstilling til det moderne og mobile menneske, ses også af, at lobby’en på syvende sal over Rådhuspladsen også indeholder et område, hvor folk kan komme lige ind fra gaden og leje en arbejdsplads komplet med en stor Apple iMac og adgang til hurtigt internet.
citizenM hotellerne passer ikke til familier med børn. Forretningsfolk i store limousiner, der går efter suiter og servjce på hver finger, må også hellere finde sig et andet hotel.
”Vores hoteller skal hverken være dyre eller nede i den billige budget-klasse. Vores typiske gæster opholder sig ikke på hotellet døgnet rundt. De vil ud og opleve byen. Når de befinder sig i hotellet, vil de gerne møde andre gæster og pleje social omgang,” vurderer Tjoeng.
Skynder sig langsomt
Meindert Jan Tjoeng indrømmer, at det udefra kan se ud, som om citizenM har vildt travlt med at ekspandere og blive mega-stor. Men det er slet ikke tilfældet:
”Vi udvikler os faktisk ret langsomt. Vi er meget grundige med at finde de rigtige placeringer, og der kan sagtens gå to eller tre år fra, at vi finder en ejendom, og indtil vi åbner,” siger Tjoeng.
I Danmark ser man i øjeblikket to trends i nye hoteller:
Enten placeres de tæt på trafik-knudepunkter som Københavns Lufthavn, eller de lander i en klynge med flere hoteller. Det er, hvad man ser i Københavns Sydhavn i øjeblikket, hvor der er ved at danne sig en hel ”Hotel City.”
citizenM vil hellere blive en del af storbyernes gamle centrum. Blandet med sjove butikker, restauranter, spillesteder og det trend-sættende publikum. Det er, hvad man f.eks. ser i New York og London – og som gerne må ske snart igen i den danske hovedstad.
”Vi arbejder hele tiden med en brutto-liste på 10 til 15 storbyer, hvor vi gerne vil ind med et nyt hotel. Det kan være i Europa, i USA eller i Asien. Hvert år vælger vi fem til otte destinationer og går benhårdt efter fire eller fem,” forklarer udviklingschefen fra citizenM.
Tyskland er det næste store mål
Meindert Jan Tjoeng afslører i sin samtale med Trends & Travel, at citizen M har tre nye hoteller på vej i New York. Her har kæden i forvejen to. I London har CitizenM også tre adresser. Inden længe vil det være fem. Desuden er citizenM tæt på at åbne i Geneve og i Washington DC.
For et par måneder siden holdt citizenM sit indtog i Italien. Det helt store sats kommer først nu, hvor citizenM vover sig ind i Tyskland, der er Europas største marked for hoteller, rejser og turisme:
”Vi har luret længe på det tyske, men vi har ventet tålmodigt på, at den rette partner melder sig. Den har vi fundet i BGI der er Tysklands største projekt-udvikler af hoteller,” siger Tjoeng.
”Det tyske marked er enormt, men alle de store internationale hotelkæder er der allerede. Vi ville næppe turde gå ind i Tyskland på helt egen hånd. En fejl kan hurtigt blive meget dyr,” siger han videre.
citizenM satser i første omgang på Hamborg og München, fordi de to byer passer som fod i hose til den hollandske hotelkædes strategi. De har stemning, kultur, historie og et dynamisk publikum.
Berlin har citizenM i første omgang holdt sig fra, fordi den tyske hovedstad allerede har alt for mange hoteller. Frankfurt er også på vej, selvom den by egentlig er lidt for business-agtig og kold for citizenM’s stil.
Bundsolid økonomi
Som alle andre hoteller verden over har citizenM selvfølgelig også mærket Corona krisen. Modsat flere af konkurrenterne valgte kæden dog at holde sine hoteller åbne.
”Vi har heldigvis tålmodige ejere. Det er en kombination af private investorer, Singapores store GIC formuefond og hollandske pensions-selskaber, der arbejder ud fra en langsigtet strategi. Det giver ro i geledderne,” forklarer Meindert Jan Tjoeng.
“Samtidig har vi en strategi om, at vi gerne vil eje de ejendome, som hotellerne placeres i. Lige nu ejer vi 85 procent af husene,” fortsætter han.
citizenM blev skabt i Holland i 2008 af Rattab Chadha, der kom fra modebranchen og bl.a. stod bag det kendte tøjmærke Mexx.
Siden har kæden udvidet og udvidet med hoteller primært i Europa, men også i USA og Asien. I dag er der 20 af dem. Undervejs er der skabt efterhånden ikoniske hoteller som citizenM på Time Square i New York….
Skriv et svar