Corona pandemien har været streng at komme over for hele rejse- og turist-branchen, og krisen ser bestemt ikke ud til at være slut. Kig bare på de nye nedlukninger i flere lande og truslen om en tredje virus-bølge.
Nye tal fra udlandet viser de publikums-mæssige nedture, som verdens berømte kunstmuseer og de største turist-attraktioner i England har oplevet i 2020. De er deprimerende læsning
Ifølge fagmediet ”The Art Newspaper” var verdens 100 største kunstmuseer og gallerier lukket ned tilsammen i 41.000 dage sidste år. Det kostede en gennemsnitlig nedgang på 77 procent i besøgstal, som de vil tage adskillige år at indhente igen.
Det kendte Metropolitan Museum of Art i New York måtte f.eks. låse sine porte for besøgende i lidt over 200 dage i 2020. Det betød et styrtdyk på 83 procent i besøgende.
Vatikanets museum i Rom har været næsten lige så hårdt ramt med et minus på 81 procent i besøgstal. Det samme gælder bl.a. Louvre i Paris eller British Museum i London.
Louvre forsøger at kompensere for nedgangen ved at lægge alle sine kunstværker online, så folk i det mindste kan besøge verdens største museum virtuelt. Det bliver spændende at se, om det virker.
Mindst lige så galt ser det ud med Storbritanniens traditionelt største turist-attraktioner. Mange af dem mistede over 80 procent af deres gæster sidste år.
Aller-værst ser det ud for Edinburgh Castle i Skotland, som mange kender fra det årlige kæmpe-tattoo på tv. Skotterne manglede 87 procent af de besøgende – sammenlignet med 2019.
Den britiske branche-forening Association of Leading Visitor Attractions (ALVA) har kalkuleret, at steder med mindst 250.000 gæster om året totalt set oplevede et fald på 66 procent sidste år.
Turismen er Storbritanniens femte-største industri. Den har mistet mange milliarder pund på Corona pandemien, der lukkede landet helt ned i lange perioder….
(Indledningsfoto til artiklen: Tasos Lekkas / Pixabay)
Skriv et svar