Folk, der har færdedes meget i den danske hovedstads Nordhavn, vil helt sikkert huske de gule skorstene på mange af krydstogtskibene.
De karakteristiske, lidt gammeldags designede skorstene sidder på skibene fra det italienske rederi Costa Crociere.
Der er bare blevet længere mellem dem. Siden 2020 er antallet af skibe hos Costa Crociere nemlig blevet halveret. Fra 16 til nu ni. Desuden er der ingen umiddelbare planer om at bygge eller købe nye.
I stedet har Costas amerikanske ejere – Carnival Cruise Line – trukket flere af de europæiske og asiatiske skibe til USA.
De to seneste – Costa Atlantica og Costa Meditteranea – var det længe planen, at de skulle flytte farvand.
Førstnævnte hedder nu Margaritaville på det amerikanske marked. Det andet cruiser i Kina som Adora Mediterranea i Kina.
Allersidst i rækken er Costa Firenze, der afsluttede sit sidste krydstogt i Middelhavet i den forløbne weekend.
Nu skal Firenze ombygges til amerikanske forhold og indlede sine togter med udgangspunkt i Los Angeles fra april.
De sidste ni skibe hos Costa, som vi formentlig også vil se i danske farvande, er følgende. I parentes skibes færdig-gørelses-år:
Costa Deliziosa (2010), Costa Diadema (2014), Costa Fascinosa (2012), Costa Favolosa (2011), Costa Fortuna (2003), Costa Pacifica (2009), Costa Serena (2007), Costa Smeralda (2019) og Costa Toscana (2021)….
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Rasmussen / Cruise Copenhagen)
Skriv et svar