
De fleste forbinder lufthavne med nogle fortravlede steder, hvor tusinder af mennesker prøver at presse sig igennem en flaskehals, der hedder Security, for at kunne sprede sig ud i terminaler og toldfri butikker – for til sidst at ramme den rette gate, hvor ens fly står parat.
For at komme så langt, og de mange millioner rejsende føler sig behandlet ok undervejs, kræver det god kundeservice. I alle sammenhænge.
Københavns Lufthavn (CPH) har netop fået papir på, at den hører til Europas aller-bedste i den vigtige disciplin kundeservice.
Kåringen kommer fra lufthavnenes branche-organisation ACI, der hvert år uddeler Airport Service Quality prisen (ASQ).

Københavns Lufthavn satser bl.a. på flere digitale services for at forbedre kundebetjeningen. (Foto: Mathilde Schmidt / Københavns Lufthavn)
For andet år i træk scorer København første prisen i kategorien af mellemstore lufthavne. Det er dem med mellem 25 og 40 millioner passagerer om året. Lufthavnen havde sidste år lige knap 30 millioner.
Københavns Lufthavn er samtidig blevet optaget på ACI’s globale hædersliste. Den hylder lufthavne, der konsekvent leverer ekstra-ordinær god kundeservice.
For at opnå den hæder skal en lufthavn vinde flere ASQ-priser over en fem-årig periode.
Næsten 700.000 flyrejsende har givet deres feedback om europæiske lufthavnes kvalitet til Airports Council International.

Lufthavnen har også en særlig solsikke-service til rejsende, der har brug for ekstra assistance. (Foto: Københavns Lufthavn)
Disse mange vurderinger bruger ACI til at sammensætte sine årlige ranglister, hvor Københavns nu har genvundet førstepladsen i den mellemstore kategori af lufthavne.
I det seneste år har Danmarks største lufthavn haft et målrettet fokus på at optimere passager-rejsen. Det er bl.a. sket ved at tilbyde nye former for digital selvbetjeningen, forbedre kommunikationen og introducere nye services:
”Med CPH’s nye vision går vi efter, at flypassagerer skal være mere end tilfredse. De skal være ”delighted”, siger Susanne Rose Plum. Hun er Senior Director Head of Passenger Journey Experience i Københavns Lufthavn.
Det skal både gøres ved at lytte mere til de rejsende, tilbyde dem flere nye services og være mere proaktiv i håndteringen.
I 2024 deltog over halvdelen af verdens flyrejsende i ACI’s mange kunde-undersøgelser. 700.000 svarede direkte på spørge-skemaerne. Det resulterede i 181 priser til 95 lufthavne i verden….
(Indledningsfoto til artiklen: Mads Aarmgaard / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar