Københavns Lufthavn (CPH) var blandt de første til at melde ud, at man ville være CO₂ neutral og indføre stærke regler for at gøre driften mere grøn og miljørigtig.
Faktisk har København allerede nået sit mål om at blive en CO₂ neutral lufthavn. Det er opnået gennem en kombination af energi-udledningen og en klima-kompensation, hvor CPH støtter klima-projekter økonomisk.
Nu følger mange europæiske lufthavne efter i et fælles grønt projekt. Sammen med 192 andre lufthavne forpligter København sig til at være emissions-fri senest i 2050.
Det grønne lufthavns-initiativ har fået navnet Netzero 250 og er taget af lufthavnenes branche-organisation Airports Council International Europe (ACI). Målet er at leve op til den såkaldte Paris-aftale, som FN vedtog i 2015 som led i COP21 klima-konferencen.
De 193 lufthavne ligger i 24 europæiske lande. De forpligter sg nu til at reducere CO₂ udledningerne fra den daglige drift, som de selv har kontrol over.
Det er f.eks. lufthavnenes energi- og brændstof-forbrug, medarbejdernes forretningsrejser, brug af elkøretøjer i stedet for diesel osv. De værktøjer, som København allerede har i brug.
”Vi er meget tilfredse med, at der nu er opnået enighed på europæisk plan om, at lufthavne skal nedsætte deres CO2 fodspor og blive mere klimarigtige. Som international lufthavn agerer vi på et globalt marked. Det er ikke nok, at vi lokalt i Danmark sætter os ambitiøse klimamål. Det skal gøres internationalt,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.
CPH har i dag selv kontrol over syv procent af den samlede CO2 udledning fra Danmarks største lufthavn på Amager. De resterende 93 procent kommer fra fly, transport til og fra lufthavnen samt andre firmaers forbrug i og omkring CPH.
”Vores ambitioner strækker sig langt ud over vores egne emissioner. Derfor er et vigtigt led i klima-strategien at indgå partnerskaber omkring fremtidens klima-løsninger i luften,” forklarer Thomas Woldbye.
I 2050 skal Københavns Lufthavn være helt uden CO₂ udledning fra selve lufthavnen, flyene, landtrafikken til og fra lufthavnen og fra de virksomheder, der opererer i lufthavnen.
Dette vil CPH bl.a. opnå ved at satse på mere bæredygtige brændstoffer og alternativ energi som f.eks. jordvarme, solceller osv.
Allerede i 2030 vil Københavns Lufthavn selv være emissionsfri med hensyn til transport i og udenfor lufthavnen. Dette sker bl.a. ved at bygge flere oplade-stationer til elkøretøjer både ved og i selve CPH.
Skriv et svar