Det er igen en rigtig god forretning at drive Danmarks største lufthavn.
Efter nogle katastrofe-år under Corona har Københavns Lufthavn (CPH) igen medvind og leverede et flot overskud før skat på 491 millioner kroner i de første seks måneder af 2024.
Det er hele 383 millioner kroner bedre end i samme periode sidste år.
Omsætningen i første halvår nåede 2,4 milliarder kroner, som lufthavnen i høj grad kan takke danskernes voksende rejselyst for.
13,8 millioner passagerer benyttede CPH fra nytår til den 30. juni, og på hele 16 dage gik over 100.000 rejsende gennem terminaler og gates.
Til sammenligning havde første halvår i 2023 ikke en eneste dag med så mange passagerer til og fra Københavns Lufthavn. Årets første 100.000 dag kom i juli sidste år.
En anden vigtig indtægts-kilde er de takster og afgifter, som flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnens baner, terminaler og services.
Dem forhøjede CPH ved årsskiftet, og de har haft deres andel i, at lufthavnens såkaldt ”aeronautiske” omsætning landede på godt 1,4 milliarder kroner i første halvår. Det er hele 40 procent mere end i 2023.
Lufthavnen har samtidig en ”ikke-aeronautisk” forretning, der kommer fra shopping-centret, udlejning, parkerings-afgifter og hoteller.
Omsætningen i denne del af Københavns Lufthavn nåede 929 millioner kroner i årets første seks måneder. Det svarer til en stigning på seks procent.
At vokseværket ikke har været lige så højt som i den anden del af lufthavnen skyldes primært udvidelsen af Terminal 3. Den har betydet, at flere butikker og spisesteder måtte lukkes, mens det store byggeri står på.
I årets første halvår har CPU fået 34 nye flyruter, så der her i sommer er 293 forskellige at vælge imellem til 163 forskellige destinationer.
Københavns Lufthavn kan især mærke fremgang på de direkte ruter til Asien, selvom passagertallet fortsat ligger 37 procent under niveauet fra før pandemien.
376.000 passagerer rejste med fly til og fra Asien i første halvår. De måtte acceptere en flere timer længere flyvetur, fordi flyselskaberne er udelukket fra at krydse russisk luftrum og må tage en omvej.
USA trafikken har også medvind: I juni åbnede verdens største flyselskab – American Airlines – en rute til Philadelphia i det nord-østlige USA. Den har daglige afgange.
Også i juni udvidede SAS sit rutenetværk til USA med daglige flyvninger til verdens største lufthavn i Atlanta i det sydlige USA.
Apropos SAS – er Københavns Lufthavn naturligvis meget glad for, at det skandinaviske flyselskab omsider har fået ro på økonomien og en ny ejerkreds fra september.
SAS er det største flyselskab i lufthavnen med Norwegian og Ryanair på de næste pladser.
For SAS er København det vigtigste trafik-knudepunkt, hvor passagerer fra Danmark, Skandinavien og Baltikum stiger om til andre fly for at rejse ud i verden – og vice versa.
SAS står for 80 procent af den såkaldte transfer-trafik i Danmarks største lufthavn….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar