Den gode nyhed er, at det langt om længe ser ud til at lysne for luftfarten. og at passagerne langsomt vender tilbage. Den dårlige nyhed er, at vi stadig er langt fra normale tilstande.”
Sådan indleder administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn sine bemærkninger til lufthavnens netop præsenterede regnskab for første halvår af 2021.
I årets første seks måneder rejste kun 1,4 millioner mennesker via Danmarks største lufthavn. I samme periode i 2019 – altså før Corona var det 10 gange så mange. 14,4 millioner.
Nedgangen satte også sine triste spor i lufthavnens omsætning. Den faldt med 78,7 procent, så knap 1,66 milliard kroner manglede i kassen – sammenlignet med 2019. Underskuddet blev samtidig på 851 millioner kroner før skat.
Lidt fremgang mærkede Københavns Lufthavn (CPH) i maj og juni, hvor der for første gang i lang tid var flere rejsende gennem terminaler og gates. I juni var der således ”kun” 82,6 procent færre passagerer end i samme måned for to år siden.
Udgifterne er dog fortsat langt større end indtægterne. Derfor måtte lufthavnen i andet kvartal trække på yderligere 300 millioner i sine kredit-faciliteter for at holde lufthavnen åben og i drift.
”Vi har et samfunds-ansvar med at holde porten til Danmark åben for fragt og passagerer. Men det er dyrt, når forretningsgrundlaget er væk. Det koster jo det samme at holde banerne åbne,uanset om der er 70 eller 700 fly dagligt. Derfor har vi været nødt til i første halvår at øge vores gæld med 734 millioner kroner, selvom vi gør, hvad vi kan, for at reducere omkostninger og ikke-nødvendige investeringer” forklarer Thomas Woldbye.
Det er bl.a. sket via et spare-program med arbejdsdeling og nedlæggelse af over 800 stillinger. De giver en årlig besparelse på en halv milliard kroner.
I takt med, at passagerne og flytrafikken vender tilbage, har lufthavnen i første omgang kaldt alle fra arbejdsdeling tilbage til normalt arbejde igen. Lufthavnen vil ikke afvise, at der kan blive behov for gen- og nyansættelser.
Hvis væksten fortsætter, vil det også skabe jobs i de knap 1.000 virksomheder i og omkring lufthavnen. Før krisen ramte, var flere end 22.000 ansat i dem. I dag er det kun omkring 13.000.
Københavns Lufthavn fortæller også, at en stor del af rute-netværket er genoprettet – dog med færre afgange end før Corona krisen.
Konkurrence-situationen er samtidig skærpet mellem de skandinaviske og nordeuropæiske lufthavne, hvilket gør fremtids-udsigterne lidt mindre positive end, før pandemien lukkede luftrummet.
Flyselskaberne lægger pres på lufthavnene, og Europas største lavpris-selskab har for nylig været ude med en kritik af, at priserne er for høje i København:
”So et et lille land i udkanten af Europa har vi gennem årtier vænnet os til at have langt flere rejsemuligheder, end vores størrelse berettiger til. Den position er bestemt ikke naturgiven,” vurderer Thomas Woldbye.
(Indledningsfoto til artiklen:: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar