Det er ikke kun flyselskaberne, som skærer voldsomt ned og lader deres fly blive stående på jorden. Også lufthavnene er hårdt ramt, når der ikke starter og lander maskiner, og passagererne bliver generelt væk.
Som ventet må Københavns Lufthavn (CPH), der er Danmarks største, nu også tage drastiske skridt for at holde udgifterne nede på et minimum.
Københavns Lufthavn vil derfor sende op til 1.500 medarbejdere hjem i den kommende tid. Det vil ske gradvist i takt med, at driften i lufthavnen reduceres.
CPU har selv 2.600 ansatte, så der er tale om over halvdelen af personalet, som sendes hjem. I alt arbejder mellem 22.000 og 23.000 mennesker i lufthavnens butikker, hos flyselskaberne og hos de firmaer, der udfører services på Københavns største arbejdsplads.
Lufthavnen vil i den forbindelse gøre brug af den nye løn-kompensations-ordning, som regeringen lagde frem i weekenden sammen med arbejdsmarkedets parter.
“Vi er i øjeblikket i gang med at håndtere en helt usædvanlig og alvorlig krise for lufthavnen. Ud over det, vi selv kan gøre for at operere på et lavere blus, er det positivt, at regeringen sammen med arbejdsmarkedets parter har lanceret en løsning, der indebærer mulighed for lønkompensation til medarbejdere. Det hjælper os med at navigere lidt mere langsigtet og arbejde målrettet på at undgå afskedigelser, mens krisen står på,” forklarer Thomas Woldbye. Han er adm. direktør i Københavns Lufthavn.
Udvidelser stillet i bero
Lufthavnen vil samtidig sætte en hel stribe investeringer som f.eks. udvidelsen af Terminal 3 i bero midlertidigt. Det vil give besparelser på mellem 400 og 700 millioner kroner.
Nedskæringen vil også gå ud over flere klima-rettede tiltag som opsætning af nye solpaneler og el-ladestandere. Kun sikkerheds-relaterede investeringer bliver friholdt.
Derudover vil CPH forsøge at skære mellem 250 og 350 millioner kroner ned i de løbende drifts-omkostninger i resten af 2020. Det sker bl.a. ved at flytte penge fra marketing, konsulenter og eksterne kontrakter. Endelig vil lufthavnen reducere i sine personale-udgifter.
CPH understreger, at besparelserne ikke vil gå ud over lufthavnens evne til at fastholde fokus på at drive en sikker og effektiv virksomhed:
“Selv om mange flyselskaber er i gang med at lukke ned for store dele af deres operationer i CPH, har vi som lufthavn en vigtig opgave i at opretholde driften og sørge for at sikre samfundsnødvendige flyoperationer, herunder bl.a. luftfragt,” siger Thomas Woldbye.
”Vores primære fokus er at sørge for, at de tiltag, vi gør nu, ikke giver varig skade på vores evne til hurtigt at komme tilbage i normal drift, når situationen kræver det. Samtidig skal vi beskytte CPH’s økonomiske fundament og langsigtede mulighed for at udfylde rollen som kritisk infrastruktur for Danmark,” fortsætter han.
Luftfragten i Danmark transporterer 33 procent af værdien af landets samlede eksport, og hver dag er der f.eks. store mængder af medicin og forbrugsvarer, der kommer ind og ud af landet.
Internationalt set er luftfragt meget lidt berørt af Corona krisen. Cargo-fly starter og lander i samme tempo som før virus-udbruddet, og hos flyselskaberne er det stort de eneste maskiner, som er i luften.
Københavns Lufthavn udgør således en vigtig del af dansk økonomi. Ifølge tal fra Copenhagen Economics bidrager luftfartsbranchen til at skabe velstand i Danmark for en værdi af op mod 100 milliarder kr. – heraf 30 mia. kr. i direkte og indirekte effekter fra CPH årligt.
Shopping centret lukker næsten ned
CPH driver normalt Danmarks største shopping-center. Lufthavnen har 91 butikker og 46 restauranter i terminalerne. En stor del af dem vil lukke ned midlertidigt over de kommende dage.
CPH har dog indgået aftale med en række forpagtere af butikker og restauranter, så et minimum af restauranter og butikker holder åbent for at håndtere de passagerer, der vil opholde sig i lufthavnen i den kommende periode.
Det ligger primært i lufthavnens finger C, hvor ankommende passagerer siden i lørdags er blevet paskontrolleret som følge af den indførte grænsekontrol.
Passager-trafikken som helhed er faldet med 70 procent på det seneste. Dette tal ventes at vokse over de kommende dage:
Lufthavnen vil derfor – på den korte bane – holde fokus på at håndtere ankommende fly med danskere, der har fulgt regeringens råd om at vende hjem hurtigst muligt. Desuden vil CPH bistå myndighederne med at håndtere opgaver i relation til den indførte grænsekontrol.
Masser af parkerede fly
I praksis vil to af tre landingsbaner i lufthavnen være taget ud af drift. De skal i stedet bruges som p-plads fpr passagerfly, som flyselskaberne har taget ud af deres ruter.
Alle starter og landinger vil herefter finde sted på bane 22L/04R, mens der inden længe vil være parkeret snesevis af fly på de to andre baner.
CPH tør ikke foretage en vurdering af, hvad Covid-19 vil komme til at koste i manglende indtjening, øgede udgifter og på lufthavnens bundlinie. Usikkerheden er alt for stor omkring krisens varighed og omfang…
(indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar