Københavns Lufthavn (CPH) har i disse år et stærkt fokus på at blive en mere grøn og miljørigtig virksomhed. Det gælder både lufthavnens egen CO2 belastning og muligheden for at nedbringe forureningen fra f.eks. flyenes jetmotorer.
Det var derfor oplagt for København at deltage i et nyt internationalt forsknings-projekt, der skal måle, hvordan fly-udledninger påvirker luftkvaliteten i lufthavne- og nok så vigtigt – i områderne omkring lufthavne.
17 luftfarts-relaterede virksomheder deltager i Aviator projektet, der bl.a. får økonomisk støtte på 37 millioner kroner fra EU.
Blandt de 17 partnere er tre internationale lufthavne, der klima-mæssigt er meget forskellige. Ud over Københavns Lufthavn er det lufthavnen Madrid-Barajas i Spanien og Zürich i Schweiz.
At der bliver gennemført sådan et projekt viser, at luftfarten i virkeligheden ved meget lidt om, hvordan lufthavne belaster miljøet.
Politikere og klima-aktivister kaster om sig med mange dramatiske påstande, der dog ofte mangler et seriøst bevis-grundlag og dokumenterende tal.
Det nye Aviator projekt skal give beslutningstagere, myndigheder, politikere, luftfarts-industrien og offentligheden den hidtil mest detaljerede forståelse af flyenes påvirkning af luftkvaliteten i og omkring lufthavne.
”Her i CPH har vi arbejdet med at reducere skadelige udledninger siden 2007. Vi har deltaget i en række forsknings-projekter og er vel i dag en af de førende lufthavne på området,” forklarer driftsdirektør Kristian Durhuus fra Københavns Lufthavn.
”Det nye projekt vil give os værdifuld viden om ikke alene flyenes miljø-påvirkning af lufthavnen og de mennesker, der bor i områderne omkring trafik-knudepunktet for fly. Vi har også knowhow om arbejdsbetingelser for de ansatte, som er beskæftiget helt tæt på flyene,” fortsætter Kristian Durhuus.
I forbindelse med Aviator projektet vil forskere løbende indsamle luft-prøver i de tre store lufthavne i Danmark, Spanien og Schweiz.
Målingerne kan forhåbentligt også give knowhow og grundlag for at finde alternativer til det nuværende fossile flybrændstof – ofte kaldt kerosin med en fagbetegnelse.
Af den grund deltager også jetmotor fabrikanter, ingeniør-firmaer, flyselskaber og forsknings-institutter i projektet.
Mærkelig nok mangler fly-producenter som Airbus, Boeing eller russiske i forskningen. Det er ellers deres flyvende maskiner, som står for forureningen,
De 17 deltagere i Aviator projektet for bedre luftkvalitet i og omkring lufthavne er Københavns Lufthavne, Instituto Nacional de Tecnica Aerospacial Esteban Terradas i Spanien, Rolls-Royce PLC i England, The University of Manchester i England, Flughafen Zürich AG i Schweiz, Cardiff University i Wales, Manchester Metropolitan University i England, Office National D’etudes et de Recherches Aerospatiales i Frankrig, Ingenieurbüro Janicke i Tyskland, Centro de Investigaciones Energeticas, Medioambientales y Tecnologicasciemat i Spanien, Iberia Lineas Aereas de Espana sa Operadorai Spanien, National Research Council Canada, Aena S.M.E., S.A. i Spanien, Deutsches Zentrum Für Luft – und Raumfahrt fra Tyskland samt Ramem SA og Ingenieria Analitica S.L. i Spanien.
Skriv et svar