For to-tre år siden var flyvende taxier det helt stuuure nummer i luftfarten.
Adskillige små og flere store fabrikanter med Airbus i spidsen viste ideer og prototyper på små elektrisk drevne fly, der kan lande og starte lodret på f.eks. p-pladser eller flade hustage inde i storbyers centrum.
Herfra kan de så fragte passagerer til og fra lufthavne meget hurtigere ved at flyve hen over trafikpropper og køer på veje og gader nede på jorden.
Siden har der været meget tavst omkring de flyvende taxier, hvilket normalt er et dårligt tegn.
Ganske rigtigt meldte den tyske flytaxa pioner Lilium en uge før jul, at man måtte lukke firmaet og fyre 1.000 ansatte.
Årsagen var høje udgifter og forsinkelser i udviklingen, så de første bemandede flyvninger først kunne foretages i 2025 og de første leveringer af 700 maskiner i 2026 til kunder i bl.a. Tyskland, USA, Frankrig, Storbritannien og Saudi-Arabien.
Den 23. december kom så julegaven: Et konsortium af investorer vil overtage Lilium og genansætte omkring 750 medarbejdere.
Med andre ord er der fortsat penge-stærke mennesker, der tror på en fremtid i små elektriske og flyvende biler og taxaer. Aftalen med de nye investorer skal underskrives her i januar.
Helt så heldig er Liliums tyske konkurrent Volocopter ikke:
Dagen før jul gik Volocopter i betalings-standsning, så fremtiden for 500 ansatte er et spørgsmålstegn.
Modsat Lilium har Volocopter ikke haft succes med sine forhandlinger med nye eksterne investorer.
(Indledningsfoto til artiklen: Lilium)
Skriv et svar