Brugt luft i cockpittet og forhøjede CO₂ værdier giver øget risiko for, at piloter begår fejl.
Det har forskere fra det berømte Harvard University i Boston fundet ud. Videnskabsfolkene stiller nu spørgsmålet, om den dårlige luft kan være en sikkerheds-risiko i passagerfly, der ofte transporterer hundreder af mennesker?
Harvard folkene har gennem flere år målt virkningerne af CO₂ ændringer i luften på menneskers reaktionsevne og kognitive formåen.
For første gang har Harvard forskerne nu taget piloter og cockpits med i undersøgelsen. Det gør resultaterne vigtige for både flyselskaber, flyfabrikanter og piloternes fagforeninger.
De normale CO₂ værdier i atmosfæren er 400 dele i en million. Målingerne viser, at bare små stigninger i CO₂ har en negativ påvirkning på folks velbefindende.
Både den europæiske organisation for flysikkerhed EASA og dens amerikanske pendant – FAA – har samarbejdet med Harvard University om målingerne – og ikke mindst vurdering af resultaterne.
Forskerne fandt, at CO₂ værdierne steg til mere end det tre-dobbelte i fem procent af de målte flyvninger. Helt op til 1.400 dele pr. million. Gennemsnittet i passagerflyenes cockpits lå på 603 – altså også noget højere end ude i den fri luft.
Problemet med CO₂ i cockpits kommer primært fra piloternes egen ånde og bliver forstærket, hvis luften ikke bliver udskiftet regelmæssigt.
CO₂ kan hverken smages eller lugtes. Derfor mærker mennesker, der udsættes for højere doser ikke umiddelbart, at deres koncentration og arbejdsevne falder. Det kunne snigende.
Tidligere undersøgelser med andre faggrupper end piloter viser, at hjerne-funktionen allerede mindskes, når CO₂ værdien stiger til 1.000 dele pr. million.
De nye analyser har omfattet 30 piloter. De skulle flyve flere ture a tre timer i en speciel simulator, hvor forskerne kunne justere på CO2 indholdet.
I 21 tilfælde faldt piloternes arbejds-evne, når CO₂ mængden blev øget: Nåede den 700 dele, udførte piloterne 69 pct. af manøvrerne mere korrekt end ved den maksimalt tilførte mængde af 2.500 dele. Ved 1.500 dele var det kun 52 pct.
Det mest tankevækkende er, at de nuværende amerikanske regler for luftkvaliteten i passagerfly tillader 5.000 dele CO₂ pr. million. Det er ti gange højere end i atmosfæren uden for flyet.
Ifølge Harvard forskerne er det store problem, at man praktisk talt ikke har nogen luftværdier fra cockpits at sammenligne med. De målinger, der findes, er taget inde i passager kabinen.
En af disse målinger viser, at CO₂ mængden stiger til mellem 2.000 og 2.500 dele, når passagerer kommer ombord på eller forlader flyet – og flyets klima anlæg typisk kører på lave omdrejninger….
Skriv et svar