2020 begyndte ellers helt som forventet. Passagerer brugte fly som normalt i januar og februar. Men så kom marts med Corona pandemien, og resten af 2020 blev én stor katastrofe for Danmarks største lufthavn.
I hele 2020 rejste kun 7,5 millioner mennesker til og fra Københavns Lufthavn (CPH), Det er et fald på 75 procent i forhold til 2019. Så lave passagertal har CPH ikke haft siden 1970. Altså i 50 år. Dengang brugte 6,8 mio. passagerer fly.
1970 var året, hvor Richard Nixon var præsident i USA. Hilmar Baunsgaard (R) var danskernes statsminister, Danmarks Radio annoncerede farvefjernsyn, og Simon & Garfunkel erobrede verdens hitlister med “Bridge Over Troubled Water”.
Det har dog været svært at finde en “Bro over de oprørte vande” og en vej ud af den globale krise, der ramte luftfarten i 2020.
Fraregner man tiden, før COVID-19 lukkede verden den 15. marts, havde Københavns Lufthavn i gennemsnit 9.749 rejsende om dagen sidste år. Så få har der ikke været siden 1965, hvor passager-tallet var 9.559 om dagen.
De flyrejsende i Corona-tiden har primært været forretningsfolk og mennesker, der skulle på vigtige familiebesøg. Kun i en kort periode i juli og august var der lidt sommer-stemning med ferierejsende til de få lande, som Udenrigsministeriet ikke rådede fra at rejse til.
I december rejste en del hjem til jul, så lufthavneni endte på 253.000 rejsende. Det er et fald på knap 88 procent i forhold til 2019.
Ledelsen i Københavns Lufthavn ser dog lidt lys for enden af tunnelen:
“Lige nu venter vi alle på, at vaccinerne bliver rullet ud i Danmark og resten af verden i løbet af 2021. Det er stadig svært at spå om fremtiden, men forhåbentlig har regeringen ret, når den vurderer, at situationen vil se bedre ud til påske. Vaccinerne er vejen ud af krisen,” siger Peter Krogsgaard. Han er kommerciel direktør i lufthavnen.
“Den sikkerhed, vaccinerne vil give, betyder a,t vi langsomt kan få livet tilbage og friheden til at rejse. Især, hvis vi får internationale regler omkring COVID-19 pas. Vi håber, at udviklingen vender i løbet af sommeren, og at flyselskaberne igen får lidt luft under vingerne,” fortsætter Peter Krogsgaard.’
Eneste lyspunkt for CPH i 2020 var luftfragten. Selvom passagererne svigtede, skulle der fortsat transporteres cargo ind og ud ad Danmark.
I de første hektiske uger efter lukningen af Danmarks grænser den 14. marts var der især fokus på særfly med værnemidler. Desuden var der en del nødflyvninger, der hentede tusinder af strandede danskere hjem fra hele verden.
Siden fulgte arbejdet med at fastholde den vigtige luftfragt.
“Det er afgørende for Danmark at holde gang i eksporten og samhandlen med resten af verden. Så det er godt nyt, at luftfragten har klaret sig ok igennem krisen,” understreger Peter Krogsgaard.
Mængden af luftfragt til det meste af verden med f.eks. fødevarer, medicin og maskiner faldt med blot 30 procent til 222.783 tons i 2020.
Der var vækst for de rene fragtfly, mens mængden af “belly cargo” på passagerflyene faldt, da mange ruter lukkede eller blev skåret kraftigt ned. ”Belly cargo” er fragt i passagerflyenes lastrum.
Corona-året fik også rykket godt og grundigt rundt på top-10-listen over de mest populære flyruter fra København. I mange år var London en sikker nummer ét måned for måned, men det ændrede sig sidste år:
I december endte London således på en beskeden sjette-plads og blev undervejs overhalet af bl.a. Aalborg og Rønne.
I det hele taget fik indenrigs-ruterne en større betydning sidste år. De står ellers normalt kun for fem procent af trafikken i Kæbenhavns Lufthavn I år kom de op på 20 procent.
Her er til sidst nogle fakta om Københavns Lufthavn i 2020:
- April blev årets mest stille måned – også i bagagen hvor der kun blev sendt 7.050 stykker bagage afsted. I 2019 var det 590.861
- Lavpunktet ramte 9. april med 424 rejsende. Normalt er der dagligt 83.000
- I december 2020 var der 167 daglige ankomster og afgange. I 2019 var der 614.
- Selvom der var langt færre fly, faldt antallet af fyldte flysæder fra 77 procent. i 2019 til 41 procent i Corona-året Det er den såkaldte ”load factor.”
- Ved årsskiftet var kun ni butikker og serveringssteder åbne i terminalerne. Før Coronaen var der 150.
- Normalt er danske småkager topsællert til turisterne i Taxfree – især til kineserne. De blev væk i 2020. Så årets topsællert blev skumslik – især Cloettas påskeskum.
- I 2020 blev der i kortere eller længere perioder fløjet på halvdelen af de destinationer, der blev betjent før Coronaen. Men antallet af afgange og ankomster faldt med 79 procent.
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar