Det er ikke kun de fleste flyselskaber, der stadig hinker en smule efter tallene fra rekordåret 2019 – det sidste normale inden Corona pandemien.
Krydstogt-industrien har samme udfordringer, selvom det ser ud til at gå bedre og bedre. Det ses bl.a. af de mange nye skibe, som er bestilt og under bygning på alverdens værfter.
København er en af de byer, som er hårdest ramt. Mens de øvrige danske krydstogt-havne glæder sig over rekord-mange nye anløb af krydstogtskibe, sejler det den forkerte vej i hovedstaden.
Forklaringen hedder først og fremmest Sankt Petersborg. Efter den russiske krig i Ukraine er alle anløb af den russiske havn droppet, og så er interessen for Østersø krydstogter dalet mærkbart.
Netop de var det store hit i København. Med lufthavnen tæt på centrum og krydstogt-terminalerne lå København perfekt for f.eks. amerikanske turister, der gerne ville se russernes oprindelige hovedstad.
Helt galt ser det dog ikke ud for København. I år venter havnen 290 anløb af krydstogtskibe. Inden Corona var det typisk mellem 300 og 350.
Et af de skibe, som kan ses oftest ved oceankajen i hovedstadens Nordhavn, er også et af verdens nyeste, største og flotteste.
Det er Euribia fra det schweiziske rederi MSC Cruises, der faktisk også blev officielt døbt i København den 31. maj.
Kæmpeskibet døbt i København
Det skete ved en storstilet fest ombord, hvor den verdens-berømte, men aldrende skuespillerinde Sophia Loren foretog navngivningen.
Efterfølgende besøger MSC Euribia nu København hver søndag. Det sker som en stop på syv-dages krydstogter mellem Kiel i Tyskland, via København og Skagen i Danmark til Norges lange kyst.
Fra oktober flytter kæmpeskibet adresse og vil i vinter-halvåret sejle krydstogt-gæster i Karibien.
Trends & Travel var med på et kort krydstogt på det helt nye skib, inden det blev officielt åbnet for ”almindelige” gæster. Her kommer en reportage fra den lille sørejse.
Euribia er først og fremmest MSC rederiets største skib og verdens 11. største. Det har plads til 6.334 passagerer og en besætning på 1.704 fordelt på de 19 etager – undskyld dæk.
Skibet, der er opkaldt efter den græske gudinde med magt over havet, er 331 meter langt, 43 meter bredt og 73,7 meter i højden. Det er altså over dobbelt så højt som Rundetårn i København.
Der var kun ganske få, specielt inviterede gæster med ombord på MSC Euribias jomfru-sejlads fra Frankrig til København
Derfor var der laangt mellem passagererne. Man fik et godt indtryk af, hvor enormt skibet er, men ikke når det er fyldt op med lige så mange gæster, som der bor folk i en pæn stor dansk provinsby.
Et moderne krydstogtskib som MSC Euribia er en sejlende computer. Bogstavelig talt. Dem vil MSC gerne fortælle om, men det er forbudt at tage fotos i kontrolrummet.
Det samme gælder den enorme motor på maksimalt 56.000 hestekræfter og de omkring-liggende systemer til at gøre Euribia til et af de mest miljørigtige krydstogtskibe på verdenshavene lige nu. Så jeg må nøjes med ord.
En tur i motorrummet
Motoren i giganten sejler primært med flydende naturgas (LNG), der reducerer CO2 udslippet med op til 20 procent i sammenligning med traditionelt skibs-brændstof.
I princippet kan man hælde næsten hvad-som-helst ombord i skibets motor, og den vil køre på det. Alle slags fossilt brændstof og olier plus grønt brændstof som f.eks. bio-LNG. Men såmænd også alkohol og spiritus, selvom det nok ville være dyrt at tømme skibets mange barer for vodka og tequila til netop dét formål.
I skibets tanke bliver LNG lagret ved minus 120 grader Celsius. Før det kan hældes på motoren, skal det varmes op til plus 40 grader.
Det klarer MSC Euribia på ét minut, men skibets ingeniører vil ikke afsløre, hvor meget energi der bruges på den opgave.
Energi-forbruget til en anden imponerende detalje er også hemmelig. Eurobia producerer nemlig alt sit eget vand ved at afsalte havvand.
Ferskvand, som tankes op i havnene, kan være af meget skiftende kvalitet. Derfor foretrækker MSC at lave det selv i en standard, der ligger meget højt.
Op til en million liter havvand kan afsaltes i døgnet. Saltet, der bliver til overs, forærer MSC til myndighederne i de havne, skibet anløber. Her kan det så f.eks. benyttes som vejsalt om vinteren.
Nede I kæmpeskibets vom opdager man i øvrigt også store firkantede bunker af metal-affald. Det er tidligere dåser, som er presset sammen til næsten ingenting. Også de bunker er del af MSC’s mange initiativer til genbrug og klima-forbedringer.
MSC Euribia er det andet skib i MSC’s flåde på krydstogt-fartøjer, der drives af LNG. Det suppleres af landstrøm, når skibet sættes i stikkontakten, mens det ligger til kajs.
Euribia har mange teknologiske nyheder, som ikke umiddelbart kan ses. For eksempel har det systemer styret af computere, der reducerer støjen under havets overflade. På den måde vil MSC også være med til at skåne livet nede i vandet
Et indkøbscenter på havet
Over 6.000 passagerer skulle helst ikke kede sig ombord. Derfor er der masser af cafeer og restauranter, et stort spa-område og en teatersal med plads til 900 gæster ad gangen.
Penge er der også gode chancer for at bruge ombord. Ud over billetten naturligvis. Det sker nemmest i skibets shopping center, der med 1.278 kvadratmeter skal være det største til søs.
Indkøbscentret er samlet omkring en arkade i flere etager, hvor det buede tag er fremstillet af store LED-skærme.
I butikkerne hersker kendte mærkevarer i tøj, smykker, ure, spiritus, tobak og delikatesser. Her finder man f.eks. eksklusive Davidoff cigarer og et specielt udvalg af skotske single malt whiskyer.
Når high tech tager overhånd
Den seneste nye teknologi dominerer ikke kun i motorrum, på broen og i håndteringen af det store skib på over 181.000 tons.
MSC har også benyttet lejligheden til at indføre den hos passagererne. De oplever, at de stort set ikke kan overleve ombord uden at have en smartphone med de rigtige apps på.
Det kan være smart nok, når der skal sendes skræddersyede informationer til hver gæst. Når han eller hun skal finde rundt i den flydende by. Eller når man vil booke restaurant, spa-ophold eller show-forestilling i det store teater.
Til gengæld tager det digitale fremskridt og forsøget på at være så miljørigtig som muligt overhånd, når man ikke kan se menuen uden at skanne stregkoden på et lidt panel på bordet og læse indhold på sin mobilskærm.
Klassiske menukort på papir forefindes, men åbenbart kun i så små antal, at man skal bede tjenerne udtrykkeligt om dem – og de ikke er særligt begejstrede for at finde dem.
Netop kravet om en stregkode-læser minder meget om de misforstående tech-tiltag, som Danmark har gjort med MitID.
Også her tvinger man folk til at bruge stregkoder som ekstra identifikation, selvom en stor del af især ældre danskere aldrig nogensinde har benyttet dem på deres mobiltelefon.
Eftersom de typiske gæster ombord på MSC Euribia her i sommer vil være tyske pensionister og ældre amerikanske damer med blåt hår, er det at skyde forbi i betjeningen.
Endelig – når vi nu er ved teknologien. På jomfru-rejsen fra Amsterdam til København virkede Wi-Fi og internet-forbindelser på MSC Euribia kun dårligt.
Forhåbentligt har MSC fået det på plads i mellemtiden, for krydstogt-passagerer betaler normalt i dyre domme for at få internet-adgang.
Et skib for alle aldre
Krydstogter er ofte forbundet med ældre ægtepar eller familier, der parkerer børnene i store legecentre og badelande, mens forældrene kan slappe af på soldækket eller i en af de mange barer.
MSC Euribia er ingen undtagelse på dette punkt – og alligevel.
MSC har nemlig erkendt, at man mangler noget, der kan appellere til teenagere og unge. Kort sagt Generation Z.
I sit kæmpestore legecenter har Euribia derfor fået fire separate afdelinger, der appellerer til forskellige aldersgrupper. Lige fra børn under skolealderen til teenagere, som lever i mobiltelefoner og computerspil.
Jeg har tidligere her på Trends & Travel præsenteret det alders-opdelte legecenter i en hel stribe billeder. Se den artikel via dette link.
Dertil kommer, at MSC har indrettet et decideret diskotek for unge. I perioder med nogle af de mest kendte DJ’s fra England ved de digitale mixerpulte….
(Indledningsfoto til artiklen: MSC Cruises)
Skriv et svar