Københavns og Billunds lufthavne har haft et automatisk ”e-gates” pas-system siden 2016.
De fungerede også ok i flere år, indtil EU fandt på at kræve et anderledes såkaldt EES-system, der skulle opfylde nogle yderligere krav.
Så slukkede de danske lufthavne deres eksisterende e-gate systemer og bestilte nye EU-kompatible maskiner i 2022 og 2023.
De har dog aldrig taget i brug, fordi EU hele tiden kom med rettelser og tilføjelser til EES. Det skal nu efter planen træde i kraft den 6. oktober.
Inden da har Rigspolitiet nu genåbnet de gamle systemer efter pres fra lufthavne og flyselskaber. Rigspolitiet har ansvaret for kontrollen ved alle danske grænser.
De fleste af vores nabolande har e-gate systemer kørende, og det var ved at være direkte pinligt, at Danmark ikke var med. Vi vil jo ellers gerne stå som forbillede og ”first mover” i mange høj-teknologiske løsninger.
I den automatiske e-gate paskontrol skanner man som rejsende selv sit pas og bliver kontrolleret af automatisk ansigtsgenkendelse.
Det sparer masser af tid, når pas ikke – som i dag – skal kontrolleres manuelt af grænse-betjente.
Det ser man tydeligt i ekstra travle tider som lige nu, hvor der er lange ventekøer foran paskontrollen i Københavns Lufthavn. Her fungerer den som en flaskehals.
E-gates vil dog kun blive genåbnet i perioder, hvor båsene med de ”menneskelige” grænse-betjentene ikke kan følge med, oplyser Rigspolitiet til TV2.
Rigspolitiet oplyser samtidig, at man for tiden arbejder på at stabilisere driften af e-gates. Der kan derfor være tekniske udfald på enkelte e-gates.
E-gates kan kun bruges af statsborgere fra EU-lande samt Schweiz, Norge, Liechtenstein og Island, der er fyldt 18 og er besiddelse af et af de nyere rejsepas med chip. Det svarer stort set til det såkaldte Schengen-område.
Har man ikke sådan et pas, skal man fortsat passere gennem den manuelle paskontrol i f.eks. Københavns og Billunds lufthavne.
Når det nye europæiske Entry/Exit System – det lange navn for EES – formentlig bliver indført i praksis fra oktober, vil det ikke kun være en hjælp for EU-borgere.
Det bliver også enormt vigtigt for rejsende fra lande uden for EU, som har et kort-tids-visum og for dem, der ikke har brug for et EU-visum.
De skal ikke længere have manuelle stempler i deres pas, hver gang de passerer en landegrænse i EU.
EES skal også gøre det lettere at identificere rejsende uden adgang til EU eller har opholdt sig længere, end deres kort-tids-visum tillader.
Desuden skal de nye faciliteter i EES også gøre det lettere at opdage personer, der forsøger at rejse i EU med falsk pas eller identitet. På den måde håber EU, at EES kan hjælpe med at forhindre, opdage og efterforske terrorist angreb og andre alvorlige kriminelle forhold.
I 2025 skal EES så arbejde med et andet nyt EU-rejse-system. Det hedder ETIAS – European Travel Information and Authorization System.
Rejsende fra foreløbigt 60 ikke-EU lande skal ansøge og betale for en ETIAS tilladelse, der giver dem mulighed for at bevæge sig visa-frit i 30 EU-lande inklusive Danmark.
ETIAS minder om ESTA-systemet i USA og andre lignende ordninger i Storbritannien, Australien, Canada og New Zealand….
(Indledningsfoto: Ernst Tobisch / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar