I de senere dage har vi her på Trends & Travel fået flere henvendelser fra læsere, der har oplevet længere forsinkelser af flyafgange end normalt i Københavns Lufthavn.
Forklaringen er, at der mangler flyveledere hos virksomheden Naviair, som står for kontrollen i luften over Danmarks største lufthavn.
Problemer med flyveledere er ikke noget nyt, men som regel er det andre lande, de er gået ud over. I de senere år har der således været strejker hos flyveledere i bl.a. Frankrig, Tyskland, Belgien og Spanien.
I værste fald betyder det aflysninger af flyafgange og lukninger af hele lufthavne, men så galt vil det næppe gå i Københavns Lufthavn.
Her er der typisk tale om forsinkelser af afgange og ankomster på 10 til 15 minutter, hvilket selvfølgelig kan være irriterende nok for passagererne. Ikke mindst, hvis de skal nå et andet fly.
TV2/Bornholm beretter bl.a. om ti forsinkelser af fly mellem Rønne og Bornholm i de seneste par uger. Her er de gået ud over indenrigs-afgange med det danske flyselskab DAT.
Personale-manglen hos Naviair er sene eftervirkninger af Corona pandemien. Passagererne er vendt hurtigere tilbage, end både flyselskaber og lufthavne regnede med.
Sidste sommer betød det lange forsinkelser og mange aflysninger, fordi der ikke var folk nok i lufthavnenes Security og bagage-håndtering.
Efter fyringsrunderne under Corona var der svært at finde kvalificeret personale. Samtidig tog det tid at uddanne nye folk til de ledige stillinger.
I København skulle disse problemer være løst for længst, men åbenbart ikke hos flyvelederne i kontroltårnene. Uden dem kan lufttrafikken ikke køre.
”Vi oplever i øjeblikket periodevis mangel på flyveleder-ressourcer som følge af fremgang i flytrafikken efter COVID-19. Det betyder, at der kan opleves mindre forsinkelser i luftrummet,” oplyser Naviairs kommunikationschef Randi Aggerholm Baasch til Trends & Travel.
”Naviairs ledelse følger situationen tæt og har fokus på at begrænse forsinkelserne, så situationen medfører mindst mulig gene for både kunder og vores medarbejdere,” fortsætter hun.
Naviair er gået i gang med at rekruttere ekstra folk og uddannelse af flere flyveledere. De vil blive løbende tilført driften for at styrke kapaciteten efter de senere års nedjusteringer.
Naviair vil dog ikke oplyse, hvornår forsinkelserne i trafikken i Københavns Lufthavn ventes at være overstået.
Naviairs flyveledere bemander lufthavnenes kontroltårne i København, Billund, Roskilde, Aarhus, Aalborg og Bornholm. Herfra styrer de trafikken i dansk luftrum….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar