COVID-19 virussen og lukning af landegrænserne har allerede flere danske rejsebureauer på sin samvittighed. I dag kom det første flyselskab.
Det drejer sig om Jet Time, der er bedst kendt for at transportere feriegæster sydpå for charterselskaber og rejsebureauer.
Desuden har Jet Time haft en god forretning i at flyve i under-leverance til andre flyselskaber. Det kaldes med et fag-udtryk for ACMI.
Inden Corona virussens ankomst, var Jet Times 11 fly fuldt bookede med charter-rejser hele sommeren. 400 ansatte skulle sørge for, at 350.000 gæster kunne blive fløjet på ferie. En omsætning på 800 millioner kroner vinkede forude.
Så kom COVID-19 pandemien med nedlukning af samfund i hele verden og lukkede grænser i 85 procent af klodens lande.
Det blev en katastrofe for Jet Time, der kunne se rejse-arrangørerne annullere kontrakter på stribe. Selskabets 11 fly har stået ubeskæftiget siden den 23. marts, og 95 procent af Jet Times ansatte har været hjemsendt.
For nogle uger siden måtte Jet Times ledelse i et sidste forsøg på at redde selskabet sende fyrings-sedler til 92 procent af medarbejderne i Danmark.
Heller ikke dét hjalp.
Administrerende direktør Jørgen Holme måtte derfor i dag gå den tunge vej til Københavns Byret og erklære Jet Time for konkurs.
Jet Time genopstår snart
Det var dagens triste nyhed i den danske rejsebranche. Den gode følger heldigvis lige efter: Jet Time genopstår om kort tid. Med samme navn, men nyt CVR-nummer og AOC. Sidstnævnte er retten til at drive luftfarts-virksomhed.
Jet Times ejer og private investor Lars Thuesen tror nemlig fast på, at der er et marked for et flyselskab som Jet Time på det danske marked.
Han regner derfor med, at Jet Time går på vingerne igen i 2021 eller senest i 2022. Det bliver med lidt færre fly – otte til ti – og sandsynligvis mange af de gamle ansatte igen.
(Indledningsfoto til artiklen: Erik Refner / Jet Time)
Skriv et svar