Omsætningen var halveret til 573 millioner kroner på grund af Corona og rejserestriktionerne, men alligevel lykkedes det for det danske flyselskab DAT at komme ud af 2021 med et overskud på 22,3 millioner.
Det er dermed for 19. år i træk, at DAT Holding gruppen med de to flyselskaber DAT A/S og UAB DAT LT samt finanserings-selskabet DAT Leasing har leveret sorte tal på bundlinien.
Holding-koncernen leverede et overskud på 3,6 mio. kroner og en positiv ejenkapital på næsten 177 milllioner.
At det gik så godt for det lille danske flyselskab, der mestendels beskæftiger sig med indenrigs ruter til f.eks. Bornholm og mellem Aalborg og København, har dog sin specielle grund.
DAT A/S solgte nemlig to passagerfly sidste år, hvilket skæppede godt i kassen. Uden disse to handler ville DAT have haft et underskud. Som alle andre flyselskaber i øvrigt på grund af pandemien:
”Det ville nok være rigtigt at sige, at 2021 var en flyvetur med masser af turbulens. Under hele Corona forløbet har vi måttet navigere med bind for øjet. Derfor er jeg glad for, at vi er landet i ét helt stykke,” konstaterer Jesper Rungholm. Han er topchef i DAT.
Her i foråret har DAT enten ny- eller genansat tæt ved 300 medarbejdere. Til sommer vil DAT passere over 600 medarbejdere – bl.a. med sin nye ruteflyvning fra Lakselv i det nordlige Norge til Lampedusa syd for Sicilien.
Ruten gør det DAT til verdens formentlig største regionale flyselskab – i hvert fald målt i geografisk afstand. Fremover er det nemlig næsten 4.000 kilometer mellem de to fjerneste destinationer, som DAT betjener i eget navn….
(Indledningsfoto til artiklen: DAT)
Skriv et svar